Elever berättar

Simon skippar sin smartphone: ”Vill inspirera andra att tänka om”

Simon Gustafsson på Thoren Business School Karlstad har uppmärksammats i flera nationella medier för att ha levt utan smartphone i en månad. Med företaget Tänk om igen UF vill han hjälpa andra ungdomar att våga lyfta blicken från skärmen.

Simon tog ett livsförändrande beslut och vill nu inspirera andra att uppleva samma sak. Efter en månad utan smartphone öppnades helt nya möjligheter. Han fick mer tid och började sova mycket bättre.

– Jag fick ha tråkigt för första gången på väldigt länge. Jag tror att vi behöver ha tråkigt för att kunna uppskatta när vi har kul, säger Simon.

Utan telefon började han även spela gitarr, något han velat göra men skjutit upp.

Eleven har hyllats av överläkaren Anders Hansen och uppmärksammats av både aftonbladet och P4 Värmland.

Trots att forskning visar på negativa effekter av för mycket skärmtid är Simon en ganska unik tonåring. Men nu vill han även få andra ungdomar att inspireras och tänka om.

Genom sitt UF-företag håller han föreläsningar om sociala medier, tid och att våga göra sin grej.

”Tänk om igen, kliv ur denna ruta och se till att bli den bästa versionen av dig själv”, skriver Simon i ett inlägg på UF-företagets Instagram.

Under sin universitetstid studerade Johan Karlsson fysik och matte på magisternivå och tanken var att doktorera inom ämnet. Men något kändes inte helt rätt. Johan sökte istället ett jobb som fysik- och mattelärare och upptäckte att han stortrivdes. I dag arbetar han som legitimerad lärare på Thoren Business School.
Linn Lundgren