Elever berättar

Så lyckades de nå ut med sitt UF-företag – trots pandemin

Coronapandemin har ställt till det för många företag, även för de elever som i år har varit med i Ung Företagsamhet. Trots det har de fyra eleverna på Thoren Business School bakom Gestrikespelet UF lyckats nå ut till en bred kundkrets.

På bussen, tåget, i mataffären, ja överallt ser du det: människor med fullt fokus på sin mobiltelefon. Gymnasieeleverna Julia Usic, Kajsa Lindberg, Linn Andersson och Natalie Holmqvist ville göra något åt saken. När de fick chansen att starta eget företag under Ung Företagsamhet skapade de därför Gestrikespelet UF.

– Allt började med att vi såg det kraftiga användandet av telefoner i samhället. Av den anledningen strävade vi efter att skapa och utveckla något som skulle besvara vårt behov av att vara sociala på något sätt, berättar UF-företaget om hur de kom på sin affärsidé.

– Vi ville kombinera något roligt med kunskap och fick idén om att göra något lokalt då efterfrågan fanns hos vår önskade målgrupp.

Ett roligt och lärorikt spel

De skapade Gestrikespelet UF, som består av 216 frågor om Gästriklands historia, sporthändelser, kända personer – och mycket mer. Att kombinera en väldigt lokalt förankrad produkt med något socialt visade sig vara ett genidrag under coronatider.

– Responsen har varit sjukt bra och kul! Vi visste att intresset fanns, men det var betydligt större än förväntat och trots pandemin lyckades vi ändå nå ut. Efter endast tre veckor lyckades vi sälja slut våra 200 kortlekar som vi trodde skulle räcka fram tills vår avveckling.

Spelet har främst sålts till privatpersoner men även till lokala återförsäljare. De har dessutom hittat viktiga samarbetspartners hos Gästrike återvinnare, Pastillfabriken och Björk & Berries, som hjälpt till att lyfta företaget.

Pandemin orsakade förseningar och svårigheter

Men allt har inte varit helt enkelt för UF-företaget. Pandemin försenade produktionen med hel månad och många säljtillfällen försvann då marknader och mässor ställdes in. Trots det är de fyra eleverna nöjda med tiden som UF-företagare.

– Att driva UF-företag har varit utmanade men även mycket roligt och lärorikt. Vi fyra har haft höga mål och ambitioner, och med vilja och prioritering går allt att uppnå, berättar de.

De skickar med ett tips till alla andra som ska starta eget företag i framtiden.

– Ett stort tips för alla framtida UF-företagare, pandemi eller ej, är att rikta mycket fokus på er marknadsföring. Om ni inte syns så vet ingen om er och då kan ni inte heller sälja något!

Under sin universitetstid studerade Johan Karlsson fysik och matte på magisternivå och tanken var att doktorera inom ämnet. Men något kändes inte helt rätt. Johan sökte istället ett jobb som fysik- och mattelärare och upptäckte att han stortrivdes. I dag arbetar han som legitimerad lärare på Thoren Business School.