Så cashar du in på gymnasiet

Studentbudgeten är inte att leka med. Studiebidraget är skralt och utgifterna känns höga. Men misströsta ej; det finns jobb att få även vid sidan av gymnasiestudierna. Vi har listat några arbeten med stora chanser till jobb.
  • Bli djurvakt eller barnvakt

När samhället börjat öppna upp igen efter coronapandemin har även resandet ökat. En följd av detta är att familjers fyrbenta vänner kan bli mera ensamma. Detta kan du hjälpa till att lösa. Vad är bättre än att få mysa med och ta hand om djur – och få betalt på kuppen? Det finns flera hemsidor, appar och grupper på sociala medier som eftersöker djurvakter.

Det finns förstås även andra varelser än djur som behöver skötas om. Barnvakter eftersöks också vitt och brett.

• Hjälp barn och unga med läxor

Att hjälpa barn och ungdomar med läxor är ett flexibelt och lärorikt jobb. Utöver att du får umgås med och hjälpa medmänniskor, kan du på samma gång uppdatera ditt eget hjärnkontor på kunskap du hunnit glömma bort sedan du själv studerade det aktuella ämnet.

• Erbjud en hjälpande hand inom vården

Vården är en bransch som är i konstant behov av arbetskraft, något som inte minst synts under coronapandemin. Äldreboenden och särskilda boenden är bara två exempel på potentiella arbetsgivare.

• Extraknäck i butik, kafé eller restaurang

Många butiker, restauranger och kaféer erbjuder också extrajobb till hurtiga gymnasieelever. Tjäna in en slant och öva samtidigt upp ditt kundbemötande. Win-win!

Elever som studerar Försäljnings- och serviceprogrammet må ha en fördel gällande detta jobb. Eller i varje fall kanske en extra morot att få testa på yrket i praktiken.

• Bli ungdomsledare

Läger, fritidsgårdar och idrottslag behöver ofta hjälp med att hålla igång sina verksamheter. Detta är ett klassiskt jobb för ungdomar – så det är bara att sätta igång och söka.

• Starta en YouTube-kanal och låt kreativiteten flöda

En plattform som aldrig verkar sluta växa är YouTube. Denna hemsida behöver nog ingen introduktion. Det är bara fantasin som sätter gränser på vad du kan producera. Vlogga, spela, gör sketcher eller tutorials... Ja, listan kan göras lång. Kanske just du sitter på en helt unik idé?

Under sin universitetstid studerade Johan Karlsson fysik och matte på magisternivå och tanken var att doktorera inom ämnet. Men något kändes inte helt rätt. Johan sökte istället ett jobb som fysik- och mattelärare och upptäckte att han stortrivdes. I dag arbetar han som legitimerad lärare på Thoren Business School.