Elever berättar

REPORTAGE: Toni-Prince – en framgångssaga utan slut

Toni-Prince Tvrtkovic har gjort mer än de flesta 17-åringar i världen. Han har varit med i Let’s Dance, spelat in två långfilmer och är en av de 150 mest inflytelserika kommunikatörerna i Sverige. Allt började med humorkontot Språk för alla på Instagram. Nu berättar han om hur han lyckades.

INSTAGRAMSTJÄRNAN, skådespelaren och Språk för alla-profilen Toni-Prince sitter i ett konferensrum på Thoren Business School. Hans svarta kavajjacka ramar in t-shirten han har på sig. Men han är långt ifrån bara stilsäker. Han är också otroligt mångsidig och kan göra råa actionfilmer lika bra som komedier. Han började sin framgångsrika karriär redan under andra året på gymnasiet och läser nu på distans.

– Thoren Business School har hjälpt mig att nå framgång. De lät mig studera heltid på distans för att jag skulle kunna vara med i Let’s Dance och fortsätta med mina projekt. Thoren Business School är en skola som låter sina elever följa sina drömmar fullt ut, säger Toni-Prince och fortsätter:

– TBS är en bra grund för att bli framgångsrik. En perfekt miljö att vistas i för dig som vill bli en entreprenör. Lärarna har dress code och skolan ser inte ut som en vanlig skola. Det känns som ett företag.

Skulle du rekommendera skolan?

– Jag rekommenderar absolut skolan för dig som vill utvecklas inom skolans programområden. Jag har redan nu fått med mig mycket jag kan använda i min karriär. Allt jag tar i ska vara success. Som när jag spelade fotboll på hög nivå var målet alltid Champions League. Och det är sån jag är. Jag kan inte göra något halvhjärtat.

"Allt jag tar i ska vara success"

Yngst i Let’s Dance

Toni-Prince har alltid hela hjärtat med när han gör något och det såg vi verkligen i Let’s Dance. Han var den yngsta deltagaren 2016.

– Att få vara med i ett sådant prestigefyllt och folkligt program är stort, säger Toni-Prince. På vägen har stödet betytt enormt mycket för Toni-Prince.

– Framför allt stödet hemifrån, från kompisar och från alla fantastiska fans som funnits med under hela resan och stöttat och givit kärlek, berättar Toni-Prince.

Hur var hela Let’s Dance-upplevelsen?

– Häftig. Jag kan lugnt säga att jag har dansat tango inför två miljoner människor. Det är ganska coolt. Och jag försökte verkligen bli duktig på att dansa. Det var mycket träning, fyra till fem timmar varje dag. Fredagarna var höjdpunkten, då det blev som en kick att få dansa inför så många människor, säger Toni-Prince. Let’s Dance blev som en bubbla och han berättar att han kände mycket press att prestera. Men utanför Let’s Dance känner han annorlunda.

– Jag har ingen press på mig att prestera. Så fort man tänker att man måste prestera så får man prestationsångest och då blir allt sämre. Därför har jag och Amir alltid gjort det vi kän ner för när det kommer till Språk för alla, säger Toni-Prince.

Språk för alla började som en rolig grej.

På en lektion härmade Toni-Prince olika stereotyper och skapade samtidigt humorkontot Språk för alla. När Toni-Prince tänker tillbaka på varför han gjorde det vet han inte. Det fanns inget mål med det, han och kompisen Amir bara körde på.

– Redan från dag ett gjorde vi det för att det var kul. När vi märkte att folk tyckte om det körde vi bara på och skapade ett inlägg om dagen. Vi gör klippen helt själva med en mobil, berättar Toni-Prince.

Korta fakta om Toni-Prince Tvrtkovic

ÅLDER: 18 år
ÅRSKURS: 2
PROGRAM: Business Program
INTRESSEN: Fotboll (slutade spela p.g.a. skådespelarkarriären), kampsport och skådespeleri
DRÖMYRKE: Skådespelare
Vad inspireras du av? Jag inspireras av många till exempel Tom Hardy.
I vilket tv-program lever du helst? Top Gear, kul att köra coola bilar och spränga saker.
Hur ser en dag ut för dig? Beror på vilken tid på året. Det kan vara allt från att vara ledig i tre dagar till möten två gånger om dagen. Nu innan sommaren är det många inspelningsdagar.

Var får du idéerna ifrån?

– Överallt. Jag kan sitta på ett fik, höra någon säga något och skriva ner det. Det finns humoristiska situationer överallt omkring oss, men det är få som väljer att ta tillvara på dem. Vi använder oss också av vår egen vardag i klippen, vår humor är också vår vanliga jargong, säger Toni-Prince.

Med 280 000 följare är Språk för alla ett av Sveriges populäraste Instagramkonton. Nu har Toni-Prince och Amir även börjat resan för att ta över Youtube.

– Youtube är inte en kanal vi kommer att flytta till, men vi kommer att finnas där också. Konceptet Nyheter för alla är en grej vi kör i samarbete med TV4. Och mycket mer kommer, säger han med ett leende.

Kastades in i skådespelarkarriären

Om du har sett Språk för alla eller Nyheter för alla vet du att Toni-Prince är en riktig skådespelartalang. Han har redan spelat in två långfilmer med premiär 2017: Kluven dröm och Måste Gitt, och en tredje långfilm är på gång. Toni-Prince berättar hur skådespelarkarriären började:

– Jag gick in på casting och körde över dem helt enkelt. Det var positiv respons redan från början. Men jag hade inte gjort något liknande förut så jag blev inkastad i det hela kan man säga. Och jag tycker att jag har axlat det bra, berättar Instagramstjärnan och fortsätter:

– Jag har talang som skådespelare. Det är nog för att jag har rest mycket med min familj och träffat många olika människor under mitt liv. Det tillsammans med min förmåga att sätta mig in i hur folk tänker, känner, pratar och reagerar har gjort att jag blivit duktig på att spela olika karaktärer. Jag ser fram emot att spela in ännu fler långfilmer.

En strålande karriär framför sig

Med drömyrket redan säkrat och en lovande karriär framför sig finns det inget som verkar kunna gå fel för Toni-Prince Tvrtkovic. Eleven från Thoren Business School med båda fötterna på jorden har bara börjat visa vad han går för. Vi kommer att få se mycket mer av honom framöver och vi följer hans karriär med spänning.