Omvalet 2021: Sista chansen att ändra ditt gymnasieval

Blev gymnasievalet inte som du tänkt dig? Ingen fara – under gymnasieomvalet kan du ändra din rangordning och lägga till skolor.

Det har varit ett annorlunda år med inställda öppna hus och elev för en dag. Det vore därför inte så konstigt om du har ångrat något i ditt gymnasieval. Här är våra fem bästa tips för vad du ska tänka på under omvalet!

1.     Kolla upp alla viktiga datum! Gymnasieomvalet är din sista chans att ändra dig, så kolla noga upp vilka datum som gäller för dig. Efter att omvalet har stängt hamnar du sist i kön om du skulle ändra ditt val och det är därför viktigt att ta ett slutgiltigt beslut.

2.     Besök skolan. Många öppna hus har blivit inställda under året, vilket kan ha gjort det svårare att fatta ett beslut kring ditt gymnasieval. Men en del skolor erbjuder nu digitala öppna hus eller privata visningar – däribland Thoren Business School! Kontakta skolan som du är intresserad av för att boka in en privat rundvisning.

3.     Gör en lista med för- och nackdelar. Om du fortfarande inte kan välja mellan flera alternativ kan det vara smart att göra en lista med positiva och negativa saker för varje skola/program. Ligger skolan långt bort? Eller erbjuder någon skola mer praktik? Skriv upp allt så att du får en bra överblick!

4.     Prata med dina föräldrar, syskon eller någon annan som känner dig väl. Gymnasievalet är viktigt och det är framförallt du som ska känna dig nöjd med ditt val. Men bara för det behöver du inte ta beslutet helt själv. Be någon nära dig om hjälp när det känns svårt.

5.     Kontakta skolans kommunikatör. Som vi nämnde i den tidigare punkten: Det finns hjälp att få i gymnasievalet! Våra skolor har kunniga kommunikatörer som kan hjälpa till med att hitta rätt program för dig.

Nu är det bara att köra – lycka till med ditt gymnasieval önskar vi på Thoren Business School!