Nytt samarbete ger elever specialdesignad utbildning i entreprenörskap

Nu får drivna UF-elever på Affärsgymnasiet Malmö specialdesignad undervisning av Abdulla Taha, initiativtagaren till Made in Rosengård. – Vi vill stärka vårt UF-koncept och bli årets skola regionalt och nationellt, säger läraren Stefan Larsson.

Affärsgymnasiet satsar mycket på att skapa den bästa kombinationen av traditionell kunskap och verkligt företagande. Nu tar skolan i Malmö företagandet till nästa nivå genom ett samarbete med Made i Rosengård och dess initiativtagare Abdulla Taha.

Made in Rosengård är en ideell, religiöst och politiskt obunden förening i Malmö. Syftet med föreningen är att verka för entreprenörskap och ta vara på de positiva krafterna i socioekonomiskt utsatta områden.

På Affärsgymnasiet Malmö ska Abdulla Taha förstärka UF-undervisningen genom specialdesignade workshops. På dessa tillfällen trycker han bland annat på sälj- och köpprocessen.

– Abdulla är extremt driven och har enormt mycket hjärta, säger Stefan Larsson.

Abdulla har träffat ett tiotal av skolans cirka 40 UF-företag för att stärka dem inom entreprenörskap. Workshopparna ligger utanför obligatorisk skoltid och är frivilliga.

– Det ska vara hög kvalitet på workshopparna. Förhoppningsvis kan det sporra eleverna att jobba ännu hårdare, säger Stefan Larsson.

Han tillägger:

– De elever som går hos Abdulla är jättenöjda. Nätverkandet i vårt koncept är A och O. Det är viktigt att skapa långsiktiga och varaktiga kontakter och samarbeten.

Det här är Made in Rosengård

Made in Rosengård erbjuder kunskap, rådgivning och workshops inom entreprenörskap till ungdomar mellan 14 och 25 år. Genom relevanta aktiviteter och workshops till ungdomar stärker de deras kunskaper inom företagande. Syftet handlar inte enbart om att starta företag, utan att uppmuntra, stärka och ge det första startskottet inom entreprenörskap och driv.

Vill du också få specialdesignad utbildning i entreprenörskap? Gör en intresseanmälan till Affärsgymnasiet här!
Under sin universitetstid studerade Johan Karlsson fysik och matte på magisternivå och tanken var att doktorera inom ämnet. Men något kändes inte helt rätt. Johan sökte istället ett jobb som fysik- och mattelärare och upptäckte att han stortrivdes. I dag arbetar han som legitimerad lärare på Thoren Business School.