Nystart för viktiga projektet i Tanzania

Äntligen har det blivit dags igen för elever på Thoren Business School Örebro att bege sig ut på en lärorik och betydelsefull resa till Tanzania, Östafrika. Syftet är att utbilda och lära sig från andra skolor samt ge stöd åt särskilt utsatta familjer. – Det känns väldigt viktigt att få göra detta, säger eleverna.

Efter några års uppehåll på grund av pandemin ska nu Thoren Business School Örebros Tanzania-projekt dra i gång igen. Lärarna och eleverna som ska med på resan är mitt uppe i sina förberedelser.

Mycket ska ordnas innan avfärden i mitten av april eftersom programmet kommer innehålla viktiga punkter.

Eleverna kommer hälsa på en gymnasieskola och lära ut entreprenörskap genom case.
De ska även besöka ett barnhem och bidra med mat och insamlade pengar till utsatta familjer. Utöver det ska de träffa grundskoleelever och utbilda dem i reflexkunskap.

En lärorik upplevelse

De ansvariga lärarna lyfter fram vikten av att åka ner och bidra med det de kan, och gläds över elevernas förståelse och engagemang för projektet.

Eleverna, som är riktigt förväntansfulla inför resan, känner sig redo att möta en ny kultur, se med egna ögon vad de fått höra från tidigare projektdeltagare och samla på sig nya kunskaper:

– Det känns viktigt att lära sig om hur verkligheten faktiskt ser ut där. Vi har hört mycket om hur hemskt det är, men jag tror att det är nyttigt att även uppleva det på plats, säger Agnes Vaahto.

Hennes reskamrat Ellen Franzén instämmer. Besöket till barnhemmet tror hon blir en extra speciell upplevelse:

– Jag ser fram emot att träffa barnen och kunna hjälpa dem lite grann.

Wilmer Jacobson tycker även han att det blir intressant och viktigt att möta en annan kultur.

– Det blir lärorikt att få besöka ett helt annat socioekonomiskt klimat, säger han.

Vill du också få chans att åka på lärorika studieresor samtidigt som du får en gedigen gymnasieutbildning? Ansök till Thoren Business School här!
Idrottsläraren Taid Sisic räddade livet på sin mamma med Hjärt-och lungräddning (HLR). För att sprida kunskap om HLR publicerade han en video på TikTok där han berättar sin historia. Klippet och dess viktiga budskap har idag fått enorm spridning.– Om jag kan hjälpa en person blir jag glad, säger Taib till Smålandsposten.