Möt Janna – en av Sveriges bästa unga entreprenörer

Med förväntningar på att utveckla sitt nätverk styrde TBS-eleven Janna Naser Al-Azzawi kosan mot entreprenörskapsevenemanget Emax. Hem kom hon som en av Sveriges bästa unga entreprenörer samt med en resa till Kalifornien.

Janna Naser Al-Azzawi går sista året på Management Program på Thoren Business School Örebro och var en av Sveriges 100 främsta unga entreprenörer som blev uttagna till entreprenörskapsevenemanget Emax 2022. Evenemanget, som ägde rum på Chalmers i Göteborg, pågick i fyra dagar och bestod av föreläsningar, nätverksaktiviteter och tävlingar.

Eventet kulminerade i tävlingen Emax Challenge, där de unga entreprenörernas uppgift var att ta fram affärsidéer kopplade till FN:s globala mål. När tävlingen var slut stod det klart att Janna var en av två vinnare.

– Att vinna Emax var verkligen en otrolig känsla. När jag satte mig på tåget till Göteborg hade jag endast förväntningar på att utveckla mitt nätverk och ta med mig en massa ny kunskap. Att komma hem med en sådan fin utmärkelse är verkligen så himla kul och spännande, säger Janna.

Varför tror du att just du vann?

– Jag har alltid varit driven och velat åstadkomma mycket. För mig var fokuset att alltid ligga ett steg före och vara säker på att varje steg som togs i tävlingen ledde mig framåt. Jag använde mitt befintliga nätverk och skapade ett nytt sådant. Jag tror att en del av framgången också berodde på att jag lämnade min komfortzon och hade ett tydligt mål. Sedan hade jag också grymma lagkamrater som samarbetade bra under grupptävlingarna.

Priset för vinnaren Janna är inget mindre än en resa till entreprenörsmeckat Silicon Valley och San Francisco.

– Det främsta priset för mig är självklart äran, säger Janna.

Tacksam för TBS

Thoren Business School drivs av att utveckla framtidens stjärnor inom business – exempelvis stjärnor som Janna Naser Al-Azzawi. Om man får tro Janna har skolan lärt henne en hel del som hon hade användning av under Emax.

– Jag hade stor nytta av det jag lärt mig och fått uppleva på Thoren Business School. Skolan har stärkt mitt ledarskap på olika sätt, vilket är något jag är mycket tacksam över. Sättet som personlig utveckling ständigt följer med oss under dessa år i undervisningen och i annat vi gör tror jag utmärker oss elever överallt, vilket jag märkte under Emax, säger Janna.

Vad är dina bästa tips för att lyckas som entreprenör?

– Det är viktigt att man kan se möjligheter i alla motgångar som vi möter dagligen. Det gäller även att vara engagerad och driven i det man gör. Utöver detta så är mitt bästa tips att tro på sig själv och sin idé, för det är just på det sättet man lyckas allra bäst. Och våga göra något annorlunda!

Det här är Janna

Namn: Janna Naser Al-Azzawi

Ålder: 18 år

Intressen: Entreprenörskap och klarinett

Studerar: Årskurs 3 på Management Program (Naturvetenskapsprogrammet) på Thoren Business School Örebro

Bästa med Thoren Business School: Gemenskapen och skolandan, man känner sig alltid välkommen av lärare och elever. Vi får också en bra utbildning samtidigt som vi får insyn i verkligheten genom bland annat APL och case

Planer efter gymnasiet: Kombinera tandläkarstudier med företagande

Gör om 10 år: Driver en egen hållbar tandläkarklinik och ett företag som genom en produkt eller tjänst berör klimatfrågan

Vill du också bli en av framtidens stjärnor inom business? Ansök till Thoren Business School här!