Läraren berättar

Möt Gustav – läraren som liknar undervisning med idrott

Gustav Eriksson, förstelärare i idrott, samhällskunskap och entreprenörskap på Affärsgymnasiet Västerås, är läraren som liknar känslan av att gå till jobbet med att förbereda sig för en idrottsmatch.

Varför är du lärare på Affärsgymnasiet?

– För att jag tror på skolans idé: att skapa framtidens entreprenörer genom verklighetsbaserade uppgifter.

För vem passar skolan?

– Skolan passar dem som vill utveckla sina entreprenöriella förmågor och dem som ibland vill lämna skolbänken för att komma ut i verkligheten och testa sina kunskaper och förmågor. Det är inte alltid lätt, och första gången man gör det kan det kännas lite läskigt, men när eleverna har lyckats med sitt mål är det väldigt tillfredsställande.

Vad kan eleverna förvänta sig av lärarna?

– Lärare som gör sitt yttersta för att eleverna ska lyckas med sina studier. Om eleven är driven kommer gymnasiet vara fantastiskt, och relationen till lärarna kommer bidra till fina studieresultat.

Vad känner du när du går till jobbet?

– Det känns som att jag ska spela match, och jag vill prestera så bra jag kan. Jag vill hjälpa laget och se till att mina medspelare (eleverna) lyckas så bra som möjligt.

Under sin universitetstid studerade Johan Karlsson fysik och matte på magisternivå och tanken var att doktorera inom ämnet. Men något kändes inte helt rätt. Johan sökte istället ett jobb som fysik- och mattelärare och upptäckte att han stortrivdes. I dag arbetar han som legitimerad lärare på Thoren Business School.