Mentorsprogrammet ger Hajir vägledning framåt – samarbetar med Adidas

Mentorsprogrammet på Thoren Business School i Malmö fortsätter sin framgångssaga. Hajir Shakib är en av eleverna som genom programmet har fått vägledning ända från Adidas huvudkontor i USA.

För de flesta innebär studenten frihet: Äntligen går det att helt själv bestämma över framtiden! Men med frihet kommer ansvar och det är inte alltid lätt att välja en framtida utbildning eller yrke på egen hand.

På Thoren Business School i Malmö finns det sedan 2014 därför ett mentorsprogram, där eleverna får möta olika framgångsrika personer från näringslivet. Tillsammans kan de bolla karriärmöjligheter och ta upp olika frågor.

Hajir Shakib från Thoren Business School Malmö är en av eleverna som har varit med i programmet.

– Jag sökte dit då jag önskade att få hjälp och inspiration, så att jag är bättre förberedd inför de svåra besluten om framtiden, berättar han.

Samarbetar med Adidas

Företaget och personen som matchades ihop med Hajir är minst sagt inspirerande. Ethan Simmie, som arbetar som Direct to Consumer Systems Analyst på Adidas HQ i USA, blev Hajirs mentor och har nu väglett honom framåt.

– I think it is important for students to have a mentor while going through formative years of schooling in which so many big decisions happen. It’s always helpful to have someone you can talk to about anything and bounce ideas off of, säger Ethan Simmie om mentorsprogrammet.

För Hajir har den här möjligheten gjort att han har kunnat fatta genomtänkta beslut kring tiden efter gymnasiet.

– Ethan har hjälpt mig med beslut angående min framtid samt hur jag kan vara bättre förberedd för stora framtida händelser. Jag har även fått kontakt med någon som jobbar på Adidas HQ, berättar han.

Ett program som gynnar både mentor och elev

En av svårigheterna med internationella samarbeten är tidsskillnaden, berättar de. Men utöver det finns det många fördelar och lärdomar för både mentor och elev med ett internationellt samarbete.

– It has been eye opening and intriguing to mentor a student in a different country. Obviously the time difference is hard to work around, but I’ve been learning so much about the school system and life in general there compared to the US, säger Ethan Simmie.

Ethan Simmies bästa tips till dig som vill ha en internationell karriär:

– The best skill you can have regardless of an international career or a domestic career is communication. If you can learn to properly communicate and convey your ideas and understand others, you will always succeed. Asking questions to further understand something is always beneficial as well! Good communication also allows you to put yourself in another person’s shoes to better understand what they are trying to say.

Undrar du något om mentorsprogrammet eller om Thoren Business School i Malmö? Boka in en privat rundvisningunder omvalet eller skicka en intresseanmälan!

Idrottsläraren Taid Sisic räddade livet på sin mamma med Hjärt-och lungräddning (HLR). För att sprida kunskap om HLR publicerade han en video på TikTok där han berättar sin historia. Klippet och dess viktiga budskap har idag fått enorm spridning.– Om jag kan hjälpa en person blir jag glad, säger Taib till Smålandsposten.