Melvin gjorde sin praktik i Hongkong: ”Fick ett viktigt globalt perspektiv”

Melvin har alltid varit nyfiken på andra kulturer. När möjligheten att göra en internationell praktik kom tvekade han därför inte en sekund. – Det har varit väldigt givande att se hur ett globalt företag arbetar, berättar han.

Melvin går första året på Communication Program (Samhällsvetenskapsprogrammet) på Thoren Business School Uppsala och är nyligen hemkommen från en tvåveckors praktikperiod i Hongkong, Kina.

Rik på nya erfarenheter och lärdomar ser han redan fram emot nästa års praktikperiod då eleverna ska vara utomlands i en hel månad.

– Att skolan gav mig möjligheten att vara på praktik i Hongkong bidrog till extra studieglädje och inspiration. Alla arbetsuppgifterna var relaterade till mitt program och det kändes som ett bra sätt att lära sig på, berättar Melvin.

För det internationella tillverkningsföretaget OSM Group har Melvin bland annat arbetat med marknadsföring på LinkedIn, utveckling av företagets hemsida samt research för att nå nya kunder. Han har dessutom fått sitta med under företagets möten och sett hur dessa går till.

En viktig aspekt var enligt Melvin inblicken i hur företaget arbetar på en internationell nivå:

– Det var lärorikt att se hur företaget jobbar globalt med ett helhetsperspektiv. Det tar jag med mig inför framtiden, berättar Melvin och sammanfattar upplevelsen:

– Veckorna var både nyttiga och roliga, och gav mig ett bra smakprov på det riktiga arbetslivet.

Vill du också ha praktik utomlands? Ansök till Thoren Business School här!