Mäklare, advokat, läkare, entreprenör – Så får du drömjobbet efter gymnasiet

Vet du redan nu vad du vill jobba med efter gymnasiet? Många väljer program och gymnasieskola utifrån vad de drömmer om att arbeta med i framtiden. Om du vet ungefär vad du vill göra i framtiden så finns det en del du kan tänka på när du väljer gymnasieutbildning. Här kommer fyra populära yrken och våra tips på vilket program som kan passa dig!

Mäklare efter gymnasiet

Program som kan passa dig: Handels- och administrationsprogrammet

Efter gymnasiet: Fastighetsmäklarprogrammet på t.ex. Högskolan i Gävle

Behörighetskrav till Fastighetsmäklarprogrammet: Matematik 3b/3c och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Kolla alltid med den gymnasieskola du är intresserad av om det finns möjlighet att läsa de kurser du behöver för behörighet.

Som mäklare jobbar du dels med att annonsera och visa upp fastigheter till salu, dels att sköta kontakt och kontrakt mellan säljare och köpare. Du behöver därför kunna prata med människor och ha ett sinne för detaljer. På Handels- och administrationsprogrammet lär du dig både om försäljning och marknadsföring, och under den 22-veckor långa praktiken på Thoren Business School kan du skaffa verklig försäljningserfarenhet. Tänk på att du behöver läsa till kurser för högskolebehörighet samt att du behöver matematik 3b för att vara behörig till Fastighetsmäklarprogrammet.

Advokat efter gymnasiet

Program som kan passa: Samhällsvetenskapsprogrammet

Efter gymnasiet: Juristprogrammet på universitet

Behörighetskrav till Juristprogrammet: Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2

Advokat är en skyddad titel, vilket betyder att det är krav på att ha en viss utbildning för att kunna jobba som det. Du behöver först gå juristprogrammet i 4,5 år, sedan vara biträdande jurist i 3 år och därefter genomföra ett test för att få en advokatexamen. Innan du tar steget ut i advokatyrket behöver du även ansöka om inträde i Advokatsamfundet.

Juristprogrammet är populärt på de flesta universitet i Sverige, och det är därför viktigt att du studerar under din gymnasietid så att du får goda chanser att komma in på utbildningen. På Thoren Business School får du dessutom lära dig genom case och projekt, vilket påminner om hur advokater och många andra yrkesgrupper arbetar i verkligheten. En del elever väljer även att ha praktik på en advokatbyrå när de studerar hos oss.

Läkare efter gymnasiet

Program som kan passa: Naturvetenskapsprogrammet

Efter gymnasiet: Läkarprogrammet på universitet

Behörighet till läkarprogrammet: Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4

Läkarprogrammet planeras att göras om under 2021. Istället för att vara 5,5 år följt av 18-24 månader AT-tjänst kommer utbildningen då att vara 6 år.

Läkarprogrammet är det mest sökta programmet i hela Sverige; därför är det viktigt att du studerar och gör ditt bästa under gymnasiet. Du behöver dessutom ha godkända betyg i flera naturvetenskapliga ämnen, som biologi och fysik. På Thoren Business School får du alltid stöd och hjälp, och en varierad undervisning. Tack vare det blir du redo för högre studier och är bättre förberedd för det höga tempo som det ofta är på Läkarprogrammet.

Entreprenör efter gymnasiet

Program som kan passa: Ekonomiprogrammet

Efter gymnasiet: Civilekonomprogrammet eller egetföretagande direkt

Behörighet till Civilekonomprogrammet: Engelska 6, Matematik 3b/3c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2

Entreprenör är inte en skyddad titel, vilket betyder att du inte behöver en viss utbildning för att kunna kalla dig för det. Det kan dock vara bra med kunskap inom ekonomi, marknadsföring och försäljning – och allt det lär du dig på Ekonomiprogrammet på Thoren Business School. Du får dessutom starta ett eget företag under Ung Företagsamhet, och en del väljer att fortsätta med sitt UF-företag när de har tagit studenten. Efter gymnasiet kan du studera vidare på till exempel Civilekonomprogrammet eller starta ett eget företag direkt.

Under sin universitetstid studerade Johan Karlsson fysik och matte på magisternivå och tanken var att doktorera inom ämnet. Men något kändes inte helt rätt. Johan sökte istället ett jobb som fysik- och mattelärare och upptäckte att han stortrivdes. I dag arbetar han som legitimerad lärare på Thoren Business School.