Linda Strand blir ny rektor på TBS Helsingborg

Hon är en passionerad entomolog, ansvarig utgivare för två tidskrifter om insekter och är precis på väg att ta examen på den treåriga rektorsutbildningen. Den 2 augusti tillträder Linda Strand som ny rektor på Thoren Business School i Helsingborg.

Linda Strand började jobba som biologi- och naturkunskapslärare för cirka 15 år sedan. Hon har allt eftersom klivit över i en mer skolledande funktion med ansvar för pedagogisk utveckling och administrativa uppgifter. Hon har jobbat som rektor de senaste sex åren och är just nu programrektor på Johannes Hedberggymnasiet i Helsingborg där hon driver naturprogrammet.

Men till hösten väntar ett nytt uppdrag för Linda då hon tillträder som ny rektor på TBS Helsingborg och tar över efter Ann Christin Maltelid.
– Det känns roligt och spännande. Jag hoppas kunna bidra med det entreprenöriella och gärna utveckla ungdomarnas gymnasiearbeten. Jag hoppas också kunna inspirera ungdomarna till att man kan gå sin egen väg, bara man är lite kreativ och omger sig av människor som också är hungriga, säger hon.

Vid sidan av skolvärlden är insekter Lindas stora intresse. Hon är en inbiten entomolog – vetenskapen om insekter – och har gjort mycket kreativt inom gebitet. Hon har drivit eget företag där hon haft uppdrag av naturvårdsverket, länsstyrelsen och kommuner och hon är ordförande (första kvinnan på posten) för riksföreningen Sveriges Entomologiska Förening. Hon är också ansvarig utgivare för två entomologiska tidskrifter, en som grundades år 1880 (!) och sedan en mer populärvetenskaplig tidskrift som hon själv var med och startade och som heter Yrfän (Carl von Linnés namn på insekter).

– Ja, det finns faktiskt två tidskrifter om insekter. När vi startade Yrfän kände vi att det fanns utrymme för en lite enklare och mer populärvetenskaplig tidning om insekter. Och det har gått bra för oss. Vi har i dag 1 500 prenumeranter och kommer ut fyra gånger per år, säger Linda som skriver både ledare och en del artiklar till Yrfän.

Just sina egna erfarenheter av entreprenörskap är något hon tar med sig till Affärsgymnasiet.
– Ja, livet behöver inte vara en utstakad väg utan du kan ha ditt intresse som din sysselsättning. Jag kunde ha haft mitt stora intresse som yrke men jag valde att satsa på läraryrket eftersom jag tyckte det var så roligt att arbeta med ungdomar, säger hon.

Den nya TBS-rektorn har många järn i elden, men nu är ett kapitel snart över då hon precis ska ta examen på sin rektorsutbildning.
– Det är blandade känslor att ta examen. Det är väldigt roligt att vara i ett lärande men samtidigt är det inte så enkelt att både jobba och studera samtidigt, säger Linda Strand.