Affärsgymnasiet tar in världen och näringslivet i klassrummet. På så sätt lär sig eleverna mer om ämnena än genom att bara läsa om dem i böcker. Ett aktuellt exempel på det kommer från Affärsgymnasiet Stockholms juridiklärare Claes Philipsson.
Inom ramen för kursen Affärsjuridik genomförde Philipsson projekt tillsammans med externa experter.
Som en del av undervisningen i immaterialrätt tog han hjälp av Svenskt Näringslivs främsta expert på området: docent Christina Wainikka. Wainikka, som ofta medverkar i statliga utredningar på området, besökte tre av skolans klasser och föreläste om det.
Framför allt lyfte hon vikten av att ta fram strategier för upphovsrätt, varumärkesrätt och patent. Eleverna fick sedan skriva en reflekterande text på temat: Framgångarna med storfilmen Barbie – som slutligen skickades in till Svenskt Näringsliv.
Philipsson använde ett liknande samarbete för området arbetsrätt.
Med utgångspunkt i de aktuella turerna kring Tesla och kollektivavtal i Sverige, bjöd han in IF Metalls förbundsombudsman Tony Hansen.
Hansen berättade om hur förbundet nu ställer frågan på sin spets och samarbetar med flera utländska föreningar. Även här fick eleverna avsluta med en text om den svenska modellen.
– Vi filmade också aktiviteterna. Eleverna uppskattade arbetet och det passade bra in i undervisningen, säger Claes Philipsson.