Läraren berättar

Läraren: Roligare att jobba än att vara ledig

I 16 år, sedan Affärsgymnasiet Uppsala startade, har Urban Åhgren undervisat på skolan – och det av en anledning: han tycker det är roligare än att vara ledig.

Varför är du lärare på Affärsgymnasiet?

– Jag började för att inriktningen passade mig så bra; jag har drivit företag, haft olika jobb och är utbildad lärare. Och jag är kvar för att jag trivs – dels med eleverna, men också med att skolan är relativt liten.

Vad kan eleverna förvänta sig av lärarna?

– Duktiga och engagerade lärare. Vi är också lite närmre verkligheten; all sanning bor inte i en skolbok, utan också i verkligheten.

Vad känner du när du går till jobbet på morgonen?

– Det är kul! Jag tycker att det är roligare att gå till jobbet än att vara ledig – och då trivs jag ändå rätt bra med att vara ledig.

Under sin universitetstid studerade Johan Karlsson fysik och matte på magisternivå och tanken var att doktorera inom ämnet. Men något kändes inte helt rätt. Johan sökte istället ett jobb som fysik- och mattelärare och upptäckte att han stortrivdes. I dag arbetar han som legitimerad lärare på Thoren Business School.
Linn Lundgren