Läraren berättar

Läraren: Får forma framtidens entreprenörer

Sedan Nike Moon blev lärare är söndagsångesten ett minne blott. Nu somnar hon i stället med ett pirr i kroppen av att snart få träffa och se eleverna utvecklas igen.

Varför är du lärare på Affärsgymnasiet?

– Det är en fantastisk möjlighet att dela med mig av min passion samtidigt som jag får vara med och forma framtidens ledare och entreprenörer. Att få se eleverna växa och utvecklas, både akademiskt och personligt, gör att jag får känna att jag bidrar till något större vilket motiverar mig. Skolan arbetar mycket med värdeorden mod, kraft, passion och hjärta vilket är värdeord jag personligen står för.

För vem passar skolan?

– Affärsgymnasiet lämpar sig för ungdomar som är intresserade av ekonomi, affärer och entreprenörskap och som vill lägga en god grund för ett framtida yrkesliv.

Vad kan eleverna förvänta sig av lärarna?

– Engagerade och stöttande lärare som strävar efter att skapa en trygg och lärorik miljö. Tillsammans strävar vi efter att göra ämnet ekonomi tillgängligt och intressant för våra elever genom praktiska exempel och verklighetsanknutna övningar. Dessutom kan eleverna förvänta sig individuell stöttning för att deras lärande och kunskapsutveckling ska främjas på ett önskvärt sätt.

Vad känner du när du går till jobbet på morgonen?

– Entusiasm och energi! Att få arbeta med lärande är en ynnest, och att få se elevernas ögon lysa upp när de förstår något nytt är en oerhört givande känsla. Jag känner mig privilegierad att få påverka framtiden och ge eleverna de verktyg de behöver.

Vill du gå på en skola med engagerade och stöttande lärare? Gör en intresseanmälan till Affärsgymnasiet här!
Under sin universitetstid studerade Johan Karlsson fysik och matte på magisternivå och tanken var att doktorera inom ämnet. Men något kändes inte helt rätt. Johan sökte istället ett jobb som fysik- och mattelärare och upptäckte att han stortrivdes. I dag arbetar han som legitimerad lärare på Thoren Business School.