Reportage

Läraren Alexander om distansundervisningen: ”Som att jag twittrar med alla mina elever”

Här berättar läraren Alexander Olsson på Thoren Business School Stockholm om hur det har varit att plötsligt sköta undervisningen från köket.

Hej Alexander! Hur ser en vanlig dag under distansundervisningen ut?

– Den är sig ganska lik och samtidigt helt annorlunda. Den börjar i samma stund jag slår på datorn strax efter frukost då jag börjar skörda meddelanden från gårdagen från elever som kört fast eller vill ställa frågor kring olika uppgifter. Det ligger nära att beskriva det som att jag twittrar med alla mina elever och det har tagit tid att anpassa sig och sitt arbete till de nya förutsättningarna.

Har distansundervisningen ändrat hur du lägger upp dina lektioner?

– Jag skulle nog säga att min undervisning tagit ett steg närmare UR play; mycket är färgkodat, eleverna får rösta på olika alternativ, jag upprepar frågor och instruktioner både två och tre gånger, eleverna får självskatta hur de ligger till i stort varje moment i undervisningen. Det tar på tempot och stimulansen i undervisningen.

Hur tycker eleverna att det är med distansundervisning?

– Första gången vi rullade igång distansundervisningen, som jag vill minnas gjordes från en torsdag till en måndag, såg jag hur enskilda elever definitivt växte i mina kurser. Det rörde sig främst om de elever som tidigare haft svårt att koncentrera sig på lektionen och istället kom till skolan för att umgås med sina klasskompisar – så på kort sikt blev studierna lättare att motivera för dem och deras resultat sköt i höjden samtidigt som frånvaron i princip försvann. Så här nu när det gått ett år är det dock tydligt att eleverna, liksom jag, saknar det sociala i lektionen.

Hur gör du för ett ge eleverna stöd under distansundervisningen?

– Är det något som eleven faktiskt vunnit med distansundervisningen är det min oavkortade uppmärksamhet – det går, under vissa tider, att få 1–1-undervisning. I och med det har mina förutsättningar att lyssna och diskutera med den enskilde eleven blivit mycket bättre.

Vilka svårigheter finns det med distansundervisningen?

– Det är svårt att låta bli att säga att allt är svårare. Lärandet är ställt på sin spets under de här förutsättningarna. Undervisningens kvalité har blivit en klassfråga i och med att du är beroende av en studiemiljö hemma där du kan plugga ostört 6–7 timmar om dagen, skolans likvärdighetsuppdrag ställs mot frågan om uppkopplingshastighet och elnätsavtal.

Tror du att det här kommer leda till ett förändrat förhållningssätt till undervisning i framtiden? Kan det t.ex. gå att ha distansundervisning vid sjukdom?

– Absolut tror jag på att fjärr- och distansundervisning kommer att hänga med som ytterligare ett pedagogiskt verktyg från och med nu och många flera lärare känner sannolikt att det är lätt att arbeta med flipped classroom eller att boka gästföreläsare via länk, men jag tror inte att det är slutet på sjukskrivningar och sena ankomster.

Vad är din största lärdom från den här tiden?

– Att jag är långt mer flexibel än jag till en början trodde. Jag är den eftertänksamma typen som gärna värnar vikten av reflektion. Det utrymmet har inte funnits här och jag är själv jäkligt imponerad över min egen insats och hur långt jag kommit i min lärargärning när det kommer till göra om och tänka nytt när förutsättningarna drastiskt förändras. Jag är grym!

Under sin universitetstid studerade Johan Karlsson fysik och matte på magisternivå och tanken var att doktorera inom ämnet. Men något kändes inte helt rätt. Johan sökte istället ett jobb som fysik- och mattelärare och upptäckte att han stortrivdes. I dag arbetar han som legitimerad lärare på Thoren Business School.