Lärare räddar livet på sin mamma – blir viral hjälte

Idrottsläraren Taid Sisic räddade livet på sin mamma med Hjärt-och lungräddning (HLR). För att sprida kunskap om HLR publicerade han en video på TikTok där han berättar sin historia. Klippet och dess viktiga budskap har idag fått enorm spridning.– Om jag kan hjälpa en person blir jag glad, säger Taib till Smålandsposten.

Taib Sisic, idrottslärare på Thoren Business School Växjö, uppmärksammas i nyhetsmedierna för sin räddningsinsats som blivit viral på TikTok. Smålandsposten rapporterar att klippet, där Taib berättar om hur han utförde hjärt- och lungräddning på sin mamma, nu fått närmare en miljon visningar.

– Jag vill använda min TikTok till att hjälpa personer och på så vis vara en vuxen manlig förebild, säger han till Smålandsposten.

I klippet berättar Taib om hur han såg sin mamma segna ihop i trappen in till hallen. Till en början var hon vid medvetande, men när Taib kände på hennes puls kunde han konstatera att hon inte hade någon. Han ringde då 112 och påbörjade HLR, vilket han lärt sig i grundskolan.

– Hon fick en spricka i ett revben, men jag räddade troligtvis livet på henne.

I dag mår hans mamma bra trots omständigheterna och Taib beskriver henne som en kämpe.

Taib startade sitt TikTok-konto när han själv gick på gymnasiet. Med sina 165 000 följare räknas han i dag som en av Sveriges största profiler på plattformen. Han kan därför använda sin popularitet för att sprida viktig kunskap om HLR.

I Klippet följs berättelsen av instruktioner som visar hur HLR utförs på rätt sätt, samt en uppmaning till följarna att lära sig hur man gör.

– Tanken med klippet är att utbilda. Det är så viktigt att kunna HLR, sådana små detaljer kan avgöra ett liv.

Taib betonar också vikten av att inte ta något för givet:

– Var tacksam för det du har. Som familj, vänner och jobb. Stanna upp och njut.

Thea Sjöholm brinner för service och kundmöten. Hennes stora engagemang resulterade i vinst i kategorin butikssälj på Yrkes-SM i Karlstad. Nu stundar studenten och nya utmaningar.