Hockeygymnasiet

Höga mål både på och utanför isen på Thoren Business Schools hockeygymnasium

Med fokus på lokala ungdomar så handlar Thoren Business Schools hockeygymnasium om att fostra både bra ishockeyspelare och bra människor.

I februari 2020 åkte Thoren Business Schools första årgång av hockeygymnasister till Stockholm för att gå på Beijer Hockey Games. Men det var ingen ren nöjestripp utan en del av skolans Business Trip-koncept där eleverna ges möjlighet att åka på en affärsresa för att lära sig mer om affärsvärlden i en specifik sfär.

TBS-eleverna från Umeå fick därför hjälpa till bakom kulisserna med arrangemanget av den internationella hockeyturneringen och fick därtill bland annat träffa den legendariske dopningsjägaren Arne Ljungqvist.

Elever möter Arne Ljunquist
I FEBRUARI VAR TBS HOCKEYKLASS PÅ EN BUSINESS TRIP TILL STOCKHOLM DÄR DE PRAKTISERADE PÅ BEIJER HOCKEY GAMES OCH ÄVEN FICK CHANSEN ATT TRÄFFA DEN LEGENDARISKE DOPNINGSJÄGAREN ARNE LJUNGQUIST.

Stockholmsresan var en del av det helhetstänk som Thoren Business School erbjuder eleverna på sitt hockeygymnasium. För det handlar inte bara om ishockey utan även om att klara av studierna på ett bra sätt och ge eleverna en inblick i entreprenörs- och vuxenvärlden. TBS har till exempel ett samarbete med Polar Cool som ligger bakom ”Polar Cap”, en kylhjälm som ska lindra effekterna av kraftiga huvudsmällar. Polar Cools vd Erik Andersson har själv en bakgrund som ishockeyspelare. Han har hållit föreläsningar för TBS-eleverna och är ett lysande exempel på att det går att satsa både på studier och elitidrott, samt även att man kan fortsätta verka inom ishockeyn, även om man lagt ner spelarkarriären.

Två hockeyspelare på isen vid tom läktare

– Det är ytterst få hockeyspelare som blir ekonomiskt oberoende på sin idrott men många som fortsätter inom skrået hockeybranschen. Vi vill göra eleverna uppmärksammade på vilka olika alternativ som finns både inom ishockeyn – sportchef, gm, medicinska team, materialförvaltare, ja allt möjligt – och i livet i övrigt. Det finns hur många varianter som helst och det passar ju bra på in TBS koncept, framförallt den ekonomiska utbildningen men även samhällsutbildningen, säger Tomas Sandlin.

Tränare visar taktiker på isen för hockeyspelare
TOMAS SANDLIN HAR EN LÅNG KARRIÄR BAKOM SIG SOM ISHOCKEYTRÄNARE OCH HAR BLAND ANNAT VARIT HUVUDTRÄNARE I BJÖRKLÖVEN OCH NORSKA FRISK ASKER. NU ÄR HAN HUVUDINSTRUKTÖR PÅ THOREN BUSINESS SCHOOLS HOCKEYGYMNASIUM OCH DÄRTILL MENTOR PÅ SKOLAN.

Han är både huvudinstruktör i ishockey och mentor på skolan, en kombination som är ett vinnande recept.

– Det som är unikt med den här varianten är att jag som instruktör på isen jobbar också på skolan som mentor, på så sätt får vi till helheten på ett annat sätt än man kanske får på traditionella hockeygymnasier, säger Tomas.

Ishockeytraditionen är stark i Umeå. Björklöven är numera det självklara flaggskeppet men Tegs SK är en lika viktig aktör som bidrar till både bredd och elit. 2019 startade Thoren Business School sitt ishockeygymnasium i samarbete med Tegs SK och anledningen var enkel – att ge fler ungdomar chansen att fortsätta med ishockey längre upp i åldrarna.

När vi nu skriver november 2020 så går det två årskullar hockeyprospekt på skolan där den lokala prägeln är stark och där 24 av 28 spelare är från Umeåområdet.

– Det här är 28 spelare som fått en chans att fortsätta sin satsning på ishockeyn. Många tappar sugen eller får inte möjlighet att satsa vidare när man går ur pojklagsåren och ska börja i juniorverksamhet. Vi såg att det fanns en stor mängd spelare som inte gavs chansen att fortsätta studera och samtidigt satsa på hockey och därför startades vårt hockeygymnasium, säger Tomas Sandlin.

Han har en gedigen hockeybakgrund där han varit tränare på elitnivå både i Sverige, bland annat Björklöven, och utomlands. Han vet hur viktigt det är att det finns en bra bredd i en hockeystad som Umeå.

– Det finns många vinster med vårt hockeygym. Genom att vi kan erbjuda fler ungdomar chansen att fortsätta satsa på ishockey så behåller vi och sprider intresset för ishockey i stan samtidigt som vi förhoppningsvis kan bidra till en självförsörjning av de lokala klubbarnas A-lagsverksamhet, säger han och fortsätter:

– Sedan är det ju också så att Björklöven är viktigt för Teg och Teg är viktigt för Björklöven. Vår målsättning är att genom Teg ska Björklöven kunna skapa sig resurser vad gäller spelare, ledare, kanske materialförvaltare, you name it.

Hur vill du beskriva utvecklingen ni har haft på ert hockeygymnasium sedan starten hösten 2019?

– För det första har alla gått väldigt bra studiemässigt och fixat studierna med god marginal. Sedan har vår första årskull fått en fantastiskt fin utveckling sportsligt inom ishockeyn. När de började hos oss hade de allra flesta fått tack och adjö från Björklöven. Efter första året var det faktiskt en spelare som återvände till Björklövens organisation och vi har en annan som har tagit steget upp till Tegs A-lagsverksamhet, säger Tomas Sandlin.

FAKTA – DET HÄR ÄR THOREN BUSINESS SCHOOLS HOCKEYGYMNASIUM

• Startade höstterminen 2019.
  • Bedrivs i samarbete med Tegs SK.
  • Spelarna på hockeygymnasiet spelar till vardags med Tegs SK:s J18-lag.
  • Har i dagsläget två årskullar och totalt 28 elever, varav 24 kommer från Umeåområdet.
  • Har två ispass (på A3 Arena) och ett teoripass per vecka på skoltid.
  • Meriterade Tomas Sandlin är huvudinstruktör med välkände hockeyprofilen Patrik Rainersson som assisterande.
  • Thoren Business School vill utbilda framtidens entreprenörer. I konceptet ingår bland annat business trips, stort fokus på Ung Företagsamhet och en naturlig koppling till företagsvärlden via vår Casemetodik.
Eleverna bakom bilhandelsföretaget DAMC UF avstår från tävlingar men vinner stort ändå. Priserna är framgång, kunskap och mental styrka. – Vi får jobba med entreprenörskap på riktigt, säger de.