Hockeygymnasiet

Hockeygymnasiet på TBS Umeå fyller på med 15 nya spelare i höst

15 nya elever in. Till hösten är hockeygymnasiet på Thoren Business School i Umeå fulltecknat med tre årskullar.

Nu är det klart vilka 15 elever som kommit in på hockeygymnasiet på Thoren Business School i Umeå till hösten. Som vanligt är det stort fokus på lokala förmågor där 11 av 15 elever kommer från Umeåregionen, två kommer från Lycksele SK samt två är från utanför Västerbotten.

– Det är ju därför vi finns. Syftet är ju att ge fler lokala spelare chansen att satsa på utbildning och ishockey samtidigt. Men vi har även kryddat anrättning med en kille från Stockholm och en från Norrbotten, grupp-processerna blir lite annorlunda om det kommer in någon spelare utifrån, säger Tomas Sandlin.

Hockeygymnasiet på TBS Umeå startades hösten 2019 och bedrivs i samarbete med Tegs SK. När skolan drar i gång till hösten så har hockeygymnasiet tre fulla årskullar men har också växt på ledarsidan. Huvudtränaren och mentorn Tomas Sandlin kompletteras sedan i höstas också av Patrik Rainersson, som är ansvarig för rekryteringen, är med på alla ispass och som har en gedigen ishockeybakgrund.

– Det är otroligt värdefullt. Patrik tillför energi och kunskap. Han har lång och stor erfarenhet av ungdoms- och juniorishockey och har också tränat A-lag, så han vet vad som krävs. Vi kör träningsgrupperna varannan gång så det blir lite omväxling för spelarna, säger Tomas Sandlin.

Här är spelarna som börjar årskurs 1 på Hockeygymnasiet i höst

Axel Sjöström, Tegs SK