Reportage

Hijabi UF säljer trendiga sjalar på Snapchat

När eleverna på Thoren Business School fick i uppdrag att starta sitt eget UF-företag var det fyra elever som visste att det fanns en köpstark målgrupp som ofta förbises.

Det är svårt att hitta trendiga hijabs som ser ut och känns som företagen lovar på nätet. Just det vill Hijabi UF ändra på.

Hijabi UF består av Aniso Ahmed Mahamed, Aron Asfaha, Bilan Omer Iise och Sumaya Ahmed som går samhällsprogrammet på Thoren Business School. Idén kom till av egna erfarenheter kring att köpa hijabs på nätet och hemma hos försäljare. Aniso Ahmed berättar att det är svårt att handla sjalar via nätet eftersom produkten ofta inte ser ut som den gjorde online.
– Det har hänt ofta att man blir besviken eftersom sjalen man får hem inte alls ser ut som den man beställt på nätet. Vi ville sälja hijabs som är lika fina i verkligheten som på bild så att kunden blir nöjd, berättar hon.

UF-företaget ville även erbjuda förbättrade leveranstider. Eftersom det bredaste utbudet av hijabs finns att beställa från mellanöstern får du ofta vänta i flera veckor upp till månader innan beställningen kommer.
– Vi säljer via Snapchat och det går jättefort att hitta den sjal man vill ha och sen kan vi skicka direkt, oftast samma dag, säger Aron Asfaha.

Tre elever framför dockor med sjalar
ANISO AHMED MAHAMED, ARON ASFAHA OCH SUMAYA AHMED VISAR SJALARNA MAN SÄLJER VIA SOCIALA MEDIER (SAKNAS PÅ BILD, BILAN OMER IISE)

Idén att sälja trendiga sjalar där såväl färg som material kan visas på ett ärligt sätt i sociala medier som Instagram och Snapchat går hem hos kunderna. Det bästa, menar de unga företagarna samstämmigt, är att kunden kan få se produkten i dagsljus eller matchad mot en särskild färg. Då kan de säkerställa att de verkligen får det de betalar för när produkten visas upp via Snapchat.

Tyget är inköpt i Sverige för att minska klimatpåverkan och Hijabi UF har tre olika material till försäljning. Det är två sommarsjalar och en vintersjal som ska mäkta med kylan i ett bitigt kallt Umeå. Den mest populära modellen är den blommiga design som Hijabis UF själv tagit fram, och en order har de skickat så långt som till Köping.

Merparten av försäljningen har skett via Snapchat där kunderna via chatt kan placera sin order, Instagram används som ett digitalt skyltfönster och katalog.

Instagram: @hijabis_uf

Elev har på sig blommig sjaldesign från Hijabi UF
Blommig sjaldesign från Hijabi UF.
Elev har på sig röd sjaldesign från Hijabi UF
Röd sjaldesign från Hijabi UF.