Så vill Haidar förändra modebranschen

Trots sin ringa ålder har Haidar Beden, 19, hunnit ordna egen konstutställning, agera modell för lyxmärket Maria Nilsdotter, ha ett flertal jobb och grunda två företag. Det här är hans historia.

Redan som 14-åring arrangerade Haidar Beden sin helt egna fotoutställning om machokultur, jämställdhet och feminism, vars syfte var att upplysa om den negativa machokulturen. Bara detta är ett tecken på Haidars handlingskraft och framåtanda, men det är bara början på berättelsen.

En hel del har hänt i Haidars karriär under de fem åren sedan fotoutställningen. Eller vad sägs om att ha börjat på Thoren Business School, jobbat på bank, med PR, inom försäljning och som projektledare samt varit modell för Maria Nilsdotters smyckeskollektion. Och sist men inte minst: grundat eget företag – två gånger om.

Det första företaget hette Hydro Skin By Haidar Beden och sålde hudvårdsprodukter. Hösten 2021 grundades det andra företaget: Forbidden Poet UF, som säljer smycken gjorda av 100 % förnybart silver. I dag är det ett UF-företag, men efter studenten är tanken att det ska omvandlas till ett aktiebolag.

– Egentligen började det inte som UF, utan jag fick idén att skapa ett företag och så kom det lägligt att jag började i trean och vi skulle börja med Ung Företagsamhet. Jag gjorde om det till ett UF för att jag skulle ha mer tid för det i skolan, säger Haidar.

Vill ge plats åt dem som inte hörs och syns

Haidar är initiativtagare och VD i företaget, men utöver honom består det av ytterligare tre Thoren Business School Solna-elever: Kane Palm, vice VD, Andrew Palm, content creator och Leo Hermansson, sales manager.

– Vi skapar stilmässigt nordiskt inspirerade smycken, men som också är lite abstrakta. Tanken är att normalisera arabisk kultur och språk i high fashion-kulturen. Vi vill få in mer kultur i industrin, säger Haidar.

Företagets grundtanke tillika vision genomsyras såväl i produkterna som i allt runtomkring. Forbidden Poet andas förändring och inkludering.

– Vi vill åt en exklusiv känsla, men få in arabiska språket och kulturen i den. Både i designen med arabiska bokstäver, men även i hela paketeringen och marknadsföringen, berättar Haidar, vars mål är att sätta avtryck i modebranschen:

– Målet är att etablera företaget så mycket att vi kan ha det som heltidsjobb, men även förändra fashionindustrin lite. Vi vill jobba med mångfald både i produkterna och i marknadsföringen. Tanken är att ta in investerare för att kunna släppa nya kollektioner, dock inte samarbeten med kändisar utan med dem som inte syns och hörs: till exempel en guldsmed från Irak. Vi vill ge plats åt dem som inte hörs och syns.

I början av april släppte företaget sin första kollektion efter månader av hårt jobb. Kollektionen består av en ring, ett armband och en ear cuff (örhänge som inte kräver hål i örat, reds. anm.).

Fått hjälp av Thoren Business School

För att få fart på Forbidden Poet behövde de unga företagarna investerare. Sagt och gjort. På en vecka lyckades de sälja riskkapital för 14 000 kronor, mycket genom det nätverk de byggt med stor hjälp av Thoren Business School.

– Det är många som har blivit förvånade över hur bra företag man kan skapa redan som UF. Det är för att vi har fått öva, tänka långsiktigt och hållbart på TBS. Mycket har vi fått genom nätverk och det har vi lärt oss bygga upp på skolan, säger Haidar.

Utöver att bygga kontaktnät på arbetsmarknaden har Thoren Business School hjälpt Haidar med en hel del i sitt företagande.

– Hade jag valt en annan skola som inte har lika stor entreprenörsanda hade jag inte kunnat utveckla min entreprenörssida, även om man har kurser och lektioner i entreprenörskap. På TBS handlar det om att utvecklas och om entreprenörskap hela tiden, säger han.

Höll på att bli fel men hamnade rätt

Haidar är alltså väldigt tacksam för allt han lär sig på Thoren Business School. Men det var nära att han inte skulle ha börjat på skolan.

– Jag var inställd på att jag skulle välja en annan, väldigt akademisk skola med högt meritvärde. Egentligen ville jag bara följa trenden och tänkte att ju högre meritvärde desto bättre skola. Men då jag väl skulle klicka på knappen för att ansöka kände jag att det här är inte rätt för mig. Så jag gick på öppet hus på Thoren Business School och kände att det här är jag. Här får jag kunskap, examen och samtidigt öva på det jag vill bli bra på: entreprenörskap, berättar Haidar.

Det här är Haidar

Namn: Haidar Beden

Ålder: 19 år

Gör: Studerar årskurs 3 på Business Program med programfördjupningen marknadsföring, arbetar som projektledare på :Part, ett nätverk som jobbar med att få in ungdomar i kreativa branscher och driver UF-företaget Forbidden Poet UF tillsammans med tre klasskamrater.

Bor i: Sundbyberg

Intressen: Främst entreprenörskap, men även mat, resor och fotografering.

Gör om 10 år: Jobbar heltid som VD på Forbidden Poet som etablerat sig på den svenska och internationella marknaden. Företaget har också expanderat till att producera mer än bara smycken: eventuellt kläder, glasögon och parfym.

Bästa med Thoren Business School: Att få öva på entreprenörskap i en akademisk form. “Det är svinkul att kunna göra det och ha likasinnade runtomkring sig – både lärare och kamrater.”

Tips till alla som står inför gymnasievalet: “Det låter klyschigt men följ ditt hjärta och vad du vill göra. Välj inte det som din vän gör, utan välj det du vill!”

Vill du gå i Haidars fotspår? Ansök till Thoren Business School här!