Vi använder cookies för att förbättra besöksupplevelsen och anpassa vårt innehåll. Genom att fortsätta godkänner du detta. Läs mer.
To top icon
Nyheter

Gymnasievalet för att bli den riktiga ”Emily in Paris”

Vad krävs för att skapa en karriär som den berömda Netflix-karaktären? Ta del av våra tips inför gymnasievalet.

Netflix-serien Emily in Paris har kritiserats och hyllats. Franska kritiker menar att den visar upp en stereotyp bild av Frankrike. Samtidigt har fansen sträckkollat den. Många älskar serien för modet, de parisiska gatorna och huvudkaraktären Emily (spelad av Lilly Collins).

Även om serien är något overklig visar den upp ett exempel på ett viktigt och eftertraktat yrke, nämligen marknadsföring på sociala medier. I serien flyttar huvudkaraktären Emily till Paris för att jobba som Social Media Manager för ett franskt företag.

Så blir du också en Social Media Manager

Jobbet som marknadsförare på sociala medier är ett yrke som blir allt viktigare, något World Economic Forum har skrivit om på sin lista över de bästa jobbfärdigheterna 2025. På listan placerar sig kunskaper i digital marknadsföring och marknadsföring på sociala medier i topp.

Men för att börja jobba med marknadsföring på sociala medier och digitalt krävs mer än att kunna ta snygga bilder för Instagram. Marknadsföringsexperter och forskare menar att strategierna på sociala medier skiljer sig från klassisk marknadsföring. De måste bland annat anpassas efter företag, produkt och målgrupp.

En marknadsförare på sociala medier bör bland annat kunna:

• Leverera Infotainment (informationsunderhållning på svenska)

• Vara trovärdig och pålitlig

• Skapa dialog och bygga relationer med kunder

Välj rätt gymnasium

Du som vill bli Social Media Manager bör välja ett gymnasium där det går att utveckla de rätta kunskaperna för jobbet. På Thoren Business School kan du till exempel studera marknadsföring och reklam alternativt medier, information och kommunikation. Du får vassa färdigheter för digitala och traditionella medier, och lär dig hur allt hänger ihop samt hur du når ut med ditt budskap. Thoren Business School jobbar även med riktiga projekt – case – som gör utbildningen än mer verklighetsnära.

Vidga vyerna på en Business Trip utomlands

Dagens business är global. Många vill göra som Netflix-karaktären Emily och jobba på ett företag utomlands. På Thoren Business School får du som elev åka på en kostnadsfri Business Trip där du kan stärka dina globala kunskaper och förbereda dig för framtidens internationella toppjobb.

Bild som hör till artikeln
Hösten 2016 startade Thoren Business School Västerås initiativet Change for Freedom (CFF) i samarbete med en flickskola i Bangladesh, Hassandi Bijoynagar Nari Shikkha Niketan, som en del av vårt bidrag till Agenda 2030.
March 5, 2024
av 
Elin Olsson