Gymnasievalet 2021: Det här ska du tänka på för att välja rätt

Det börjar bli dags för dig som går i nian att bestämma vilket gymnasium och vilket program du vill gå på. Kanske känns det redan solklart vad du ska välja, eller så har du fortfarande många funderingar. Här kommer några tips och råd till dig som kan göra valet enklare.

Att välja gymnasium är ett stort beslut; det du väljer är trots allt något du behöver leva med under de kommande tre åren. Men det är viktigt att komma ihåg att gymnasievalet inte är allt i världen, och när du väl har börjat på gymnasiet kommer allt att falla på plats.

Men för att göra valet lättare har vi gjort en tips-lista till dig som går i nian!

Kontakta skolan som du är intresserad av

På grund av covid-19 har många öppna hus och mässor ställts in, vilket har gjort det svårare att få en bild av vilka gymnasieskolor som finns. Var därför inte rädd för att ta kontakt med en skola; hör om du kan få göra ett besök eller om någon kan berätta mer om hur det är att gå där. Vi lovar att de flesta är mer än villiga att hjälpa dig.

På Thoren Business School kan du alltid prata med våra kommunikatörer – de finns där för din skull! Kontaktuppgifter hittar du under orterna på vår hemsida.

Lyssna inte för mycket på kompisarna

En vanlig ”fälla” är att välja samma program och skola som kompisarna. Men om du väljer det som bästisen ska gå kommer du kanske att hamna helt fel. Dina kompisar kan också ha en felaktig bild av en skola eller ett program. Om du lyssnar för mycket på andra kan du därför gå miste om den perfekta utbildningen för just dig.

Välj utifrån dina intressen

Är du intresserad av design? Entreprenörskap? Eller bilar? Välj skola och program utifrån det som du vill lära dig mer om! Genom att välja något du tycker om kommer skolarbetet under gymnasiet att kännas mycket mer lockande och intressant, vilket kan öka din studiemotivation. Välj alltså inte ett program bara för att det låter bra eller imponerande på pappret.

Lägg alltid till flera alternativ

Har du redan bestämt exakt vad du ska gå? Toppen – stort grattis till dig! Men glöm för den sakens skull inte att lägga till några fler alternativ. Du vill inte råka stå utan gymnasieplats bara för att du inte la till ett andrahandsval och tredjehandsval.

Prata med någon som har koll

Kom ihåg att din nuvarande skolas studie- och yrkesvägledare finns där för din skull och för att svara på dina frågor. Du kan även ställa frågor på www.fragasyv.se och på www.gymnasium.se.

Undrar du något kring gymnasievalet 2021 eller om Thoren Business School?

Skicka en intresseanmälan så hjälper vi dig!