Vi använder cookies för att förbättra besöksupplevelsen och anpassa vårt innehåll. Genom att fortsätta godkänner du detta. Läs mer.
To top icon
Nyheter

Globala mål bakom social UF-våg i Solna

Det är första avslutningsåret med Ung Företagsamhet på Thoren Business School i Solna. Och det finns en tydlig trend – socialt entreprenörskap och företagande.
– Det märks på eleverna att FN:s globala mål influerat varje kurs och case de gjort under sina år här på skolan, säger UF-läraren Maria Bennet.

Thoren Business School i Solna öppnade läsåret 2019/20. Det är därmed skolans första årskull som nu går i trean som deltar i UF på riktigt. Enligt läraren Maria Bennet märks det på flera sätt att eleverna är UF-pionjärer på sin skola. De har inte influerats av några årskullar över dem, utan de har verkligen skolats in i businesstänket samtidigt som skolans alla lärare och rektorn Inan Sentürk jobbat hårt med att integrera FN:s globala mål och värdegrundsfrågor i undervisningen.

– Nu får eleverna visa praktiskt vad de lärt sig under alla år. Alla på skolan som driver UF-företag gör någon form av socialt företagande och jag är imponerad över hur naturligt det är för dem att inkludera de globala målen, förklarar Maria Bennet.

Vad är egentligen socialt företagande/entreprenörskap?

– Enligt mig är det entreprenörer med innovativa lösningar på samhällsproblem, baserade på affärsmässiga metoder. Den ekonomiska aspekten är jätteviktig, för även sociala företag ska vara vinstinriktade, säger hon.

När organisationen Ung Företagsamhet för några år sedan började betona vikten av hållbart företagande och det sociala entreprenörskapet var det många elever runt om i Sverige som startade UF-företag där en viss procent av vinsten skänktes till exempelvis Cancerfonden. Men det är inte sådana företag som TBS Solna vill se.

– Nä, för det är ju inte socialt entreprenörskap utan välgörenhet. Eleverna ska inte bara köpa in billiga t-shirtar från andra sidan världen, sälja dem dyrare och skänka vinsten till välgörenhet, det är ju inte hållbart utan tär på miljön, kanske stöttar dåliga arbetsförhållanden och så vidare. I ett socialt entreprenörskap ska du inkludera samhället och tänka på alla aspekter, både människor och miljö, berättar Maria.

Variationen bland UF-företagen i Solna är stor. En kille – som samarbetar med Tiktok – gör svensktillverkade smycken (av återanvänt silver och med 3D-printing) som pryds av arabiska ord, för att utmana den gängse normen om att ”fint” mode och exklusiva varumärken alltid kommer från Europa. Ett gäng ska skriva en normkritisk bok till förskolor, ett företag har skapat en app som ger dig koll på den mat du har i kylskåpet och ett företag fokuserar på VR där du får uppleva andra perspektiv än dina egna (kön, språk, funktionsvariation etc).

– Det finns så många spännande företag, och jag tror många har potential att leva vidare efter gymnasiet, säger Maria Bennet.

Vad tänker du på när du är UF-lärare?
– Det första steget är att öppna upp för kreativitet och få eleverna att gå utanför sin sociala sfär och trygghet. Sen handlar det om att de ska få saker gjorda. I skolan kan du ofta skjuta upp saker, nu är varje deadline viktig för att kunna ta sig vidare och så är det ju ute i arbetslivet också.

Tror du att vågen av socialt entreprenörskap kommer att fortsätta hos er?
– Ja, det är viktigt för oss på TBS Solna. Det kommer inte att vara okej att köpa saker från billighetssajter och frakta över hela världen. Det ska vara något äkta och viktigt och det fina här är att det kom spontant från eleverna.

Bild som hör till artikeln
Under sin universitetstid studerade Johan Karlsson fysik och matte på magisternivå och tanken var att doktorera inom ämnet. Men något kändes inte helt rätt. Johan sökte istället ett jobb som fysik- och mattelärare och upptäckte att han stortrivdes. I dag arbetar han som legitimerad lärare på Thoren Business School.
March 5, 2024
av 
Linn Lundgren