Försvarsmakten föreläste på Thoren Business School Umeå

Hur fungerar mönstringen och värnplikten? Hur är det att jobba inom försvaret? De frågorna fick eleverna på Thoren Business School Umeå svar på när Försvarsmakten höll i en föreläsning för årskurs 2.

I årskurs 2 på gymnasiet får många elever ett viktigt brev hemskickat till sig; nämligen mönstringsbrevet. Men det är inte alla som har koll på vad värnplikten innebär eller varför Sverige har återinfört det.

Därför besökte Försvarsmakten Thoren Business School Umeå för att berätta mer om mönstring, värnplikten och totalförsvaret. Det blev en intressant och givande föreläsning för eleverna, som fick med sig mycket ny information.

– Det var en väldigt intressant och informativ föreläsning där eleverna ställde mycket frågor och lyssnade intresserat på de två unga informatörerna som kom ifrån totalförsvarets skyddscentrum här i Umeå, säger skolans rektor Mattias Byström.

Efter föreläsningen fick eleverna även möjlighet till att ställa frågor och se mer av utrustningen som Försvarsmakten använder sig av.

– Detta har varit väldigt uppskattat av såväl elever som lärare, eftersom vi lärare också ser nyttan med att Försvarsmakten kommer hit och pratar om sin verksamhet för oss, säger Byström.

Nästa år kommer skolan ha ett större case – ett verklighetsbaserat uppdrag – kring Försvarsmakten och om krishantering.