Elever berättar

Expert på entreprenörskap: ”Jag fick drömjobbet direkt efter gymnasiet”

Det var affärskonceptet och skolans fokus på företagande som lockade Oscar Hammar till Thoren Business School. Nu, efter studenten, jobbar Oscar som projektledare på Ung Företagsamhet där han utbildar andra inom entreprenörskap.

Oscar Hammar har haft en dröm om att jobba som mäklare ända sedan åttonde klass. Han insåg tidigt att han måste bli riktigt bra på två saker för att kunna nå sin dröm: att sälja och nå ut till andra. Två saker som han tränade mycket på under sin tid på Thoren Business School.

– I början av gymnasiet var jag livrädd. Jag hatade att stå framför folk och prata, men vi fick träna på det och från dag ett pushar lärarna på att man ska vara sitt bästa jag och att man är sitt eget varumärke, berättar Oscar.

Under gymnasietiden fick Oscar och hans klasskamrater bland annat ha APL (praktik) för att testa olika yrken. De fick också genomföra olika cases och projekt tillsammans med företag och organisationer. Alltid med stöd och pepp från sina lärare.

– Under hela min gymnasietid hade jag alltid lärare som trodde på mig och de andra i skolan. De sa att vi kan komma dit vi vill och få våra drömjobb så länge vi la ner den tid och energi som krävdes.

Många kontakter tack vare Thoren Business School

En annan viktig del av utbildningen var Ung Företagsamhet: en chans att starta ett riktigt företag och jobba så verklighetsnära det bara går. Oscar trivdes – kanske inte helt oväntat – med att lära sig på det sättet. Han fick dessutom ett stort kontaktnät på köpet.

Fyra personer står på scen vid finalen i UF med glitterbomber
Oscar Hammar (till höger) på scenen under en mässa i Ung Företagsamhet.

– Jag och mina kollegor i UF-företaget la ner väldigt mycket tid, och vi kände direkt att vi ville satsa för att försöka göra det till något bra. Vi skapade kontakter, träffade människor, kom ut på säljtillfällen och lärde oss att sälja. En stor del av de kontakter jag har tack vare TBS och UF har jag användning av i dag, då jag kan ringa och få hjälp eller motta samtal av människor i mitt breda nätverk som behöver hjälp och stöd.

Drömmen från åttonde klass inte långt borta

Alla samlade erfarenheter gjorde att Oscar vågade ta det första steget att nå sina mål.

– Jag tror att det var en stor anledning till att jag har fått just det här jobbet. All erfarenhet och lärdom som jag fick på TBS gjorde till slut att jag fick drömjobbet efter gymnasiet, vilket är Ung Företagsamhet där jag jobbar idag.

Men Oscar har också kvar sin gamla dröm från barndomen.

– Tanken är att jag ska arbeta några år för att få arbetslivserfarenhet, för att sedan studera och slutligen arbeta som mäklare. Jag tror att Ung Företagsamhet är en perfekt språngbräda till mitt drömjobb som mäklare då jag dagligen får träna på att bemöta personer i olika åldrar, samt träna på den viktigaste biten – sälj. – Jag älskar mitt jobb, och tack vare de kunskaper och erfarenheter jag fått genom att ha gått på TBS tror jag att de två komponenterna kommer leda till att min dröm blir verklighet, avslutar Oscar.

Oscar föreläser om UF i ett klassrum framför elever
Oscar när han föreläser om entreprenörskap på en skola.

Namn: Oscar Hammar

Ålder: 19 år

Program: Business Program

Gör nu: Arbetar som projektledare på Ung Företagsamhet med ansvar för grundskolan, där han lära ut om entreprenörskap.

Vilka tips har du till de elever som i framtiden ska starta sitt första UF-företag?

1. Mitt första tips är att ta vara på möjligheten man får och göra något bra av den. Att få prova på att driva UF-företag är faktiskt det enda tillfället under din skoltid där du får testa på entreprenörskap och företagande på riktigt.

2. Ett annat tips är att verkligen lyssna på lärarnas råd om att inte bilda en grupp med sina bästa kompisar bara för att det känns bekvämt. Se istället till att bilda en grupp där ni med era olika egenskaper och kvalitéer kompletterar varandra, för att skapa ett så bra företagsklimat som möjligt.

3. Sen är det viktigaste också att ta lärdom av sina motgångar, så att man kan omvandla dem till framgångar!