Elever berättar

Emelies succéföretag Kaylin Lashes fortsätter växa efter Ung Företagsamhet

Under Ung Företagsamhet tog Thoren Business School-eleven Emelie Sjöberg chansen att starta sitt drömföretag, lösögonfransföretaget Kaylin Lashes. Nytänkande marknadsföring, bland annat genom samarbeten med influencers som Isabel Adrian, gjorde att UF-företaget blev ett av de största i Sverige. Nu driver Emelie Kaylin Lashes vidare som ett riktigt företag med målet att börja sälja sina produkter i fler länder.

Idén till att sälja lösögonfransar kom redan under det första UF-året på Thoren Business School för Emelie Sjöberg. Då sålde hon sminkborstar tillsammans med två kompisar.

– När jag sedan fick möjligheten att driva UF-företag själv visste jag att det här är en bransch som jag vill fortsätta med. Jag började sälja produkter från välkända märken. Det gick bra men jag kände ganska snabbt att jag ville göra något eget, få vara kreativ.

Hon började designa egna lösögonfransar, som tillverkades i hög kvalitet och med konkurrenskraftiga priser. Det visade sig vara ett recept för succé: Kaylin Lashes blev ett av Sveriges största UF-företag och Emelie kom tvåa i kategorin Årets Tillväxtföretag på SM i Ung Företagsamhet.
– Jag tror den största framgångsfaktorn till att jag blev ett av de största företagen var att jag hade kul, att mitt största fokus inte var att tjäna pengar. Istället försökte jag fokusera på att bygga något stort inför framtiden, säger Emelie.

En av hennes marknadsföringsstrategier under året var att bygga upp en stark plattform inom influencer marketing. Nu har Kaylin Lashes haft samarbeten med en rad olika influencers, däribland Isabel Adrian och Malin Gramer.
– För min del spred sig ordet. Till en början mailade jag förfrågan till dem men efter ett tag så började även större influencers höra av sig och fråga om jag ville göra ett samarbete, berättar Emelie.

Efter studenten har hon fortsatt med Kaylin Lashes, nu som ett riktigt företag. Emelie spelar även handboll och berättar att företaget har gjort det möjligt för henne att fullt ut satsa på sin idrott.
– Min dröm har under UF-året var att kunna kombinera handbollen med fransarna, som jag faktiskt gör idag. Tack vare fransarna får jag stora möjligheter att fortsätta utvecklas i handbollen som jag kanske inte hade fått på samma vis om jag hade haft ett ”vanligt jobb”, vilket jag är väldigt tacksam och ödmjuk till.

I framtiden har hon stora planer för Kaylin Lashes, som hon tänker fortsätta utveckla.
– Framtidsplanerna för Kaylin är att fortsätta expandera, börja sälja i fler länder och fortsätta utveckla vår Instagram @kaylinlashes. Även om siktet just nu är att fransarna ska säljas exklusivt på vår webbshop kaylinlashes.com så är det såklart en dröm att sälja sina produkter på Sephora. Även Nordstrom och Macy´s skulle vara coolt, säger Emelie om framtidsplanerna.

Emelie tipsar – så här kan du nå framgång med ditt UF-företag:

1. Kopiera inte andra företag. Försök att hitta dina egna trender och gör din egen grej.
  2. Försök utmana dig själv när du väljer produkt eller tjänst. Ta inte det första bästa som kommer upp.
  3. Tro på dig själv. Det gäller att vara mentalt stark. Vill man nå långt oavsett vad man gör i livet så måste man vara förberedd på att det står folk på vägen som inte vill väl.
  4. Ta Ung Företagsamhet seriöst. Se det som en fin möjlighet att faktiskt testa om det här är något för dig. Är inte kompisen lika taggad, våga säga då att du vill köra själv.
  5. Det finns inga genvägar: den som jobbar hårdast är den som det kommer gå bäst för.