EM-guld till Thoren Business School-elever i Zalandos innovationscamp

Drömmen blev sann. Fem elever från Thoren Business School i Örebro vann EM-guld i tyska klädjätten Zalandos innovationstävling. – Vi räknade för en månad sen knappt med att bli mästare i Sverige, och nu är vi inte bara mästare på hemmaplan, utan även i hela Europa konstaterar Ida Kamisevic.

Ida och hennes fyra ekonomikompisar i årskurs 3 på Thoren Business School i Örebro; Padasht Sherwan Rostam, Zeebrain Khan, Ayuub Nur och Nedmedin Ismaili behöver dock inte gnugga sig i ögonen längre.

Zalando, i samarbete med Ung Företagsamhet, utlyste tävlingen i storbolagets regi med budskapet ”att få in en fot på Europas ledande online butik för mode och skor på nätet”.

Det Berlin-baserade Zalando sökte nya innovationer till sitt affärskoncept. Via uttagningen, med 60 övriga lag, tog sig Örebro-ungdomarna till EM-finalen.

Tillsammans med fem finalister från övriga Europa promotade de sina affärsidéer och marknadsföringsplaner för Zalandos huvudledning, med fler.

Hur la ni upp taktiken den här gången?

-Vi alla kommer från olika bakgrunder och har olika stilar, vi är inga genier utöver det vanliga. Men vi är modemedvetna och vi vågar vara visionärer. Alla problem har en lösning, ibland är dem närmare än vi tror. Så det var bara att leta efter den, berättar Padasht Sherwan Rostam

Resultatet har vi redan avslöjat. Budskapet gick hem. Säljpitchen föll på plats och helt plötsligt kan en hel yrkeskarriär öppna upp sig för ungdomarna. I potten låg nämligen, förutom äran, ett besök på bolagets huvudkontor i Berlin med alla de möjligheter som kan öppna upp sig för ekonomi-studenterna.

– Förr var det klart hur allt skulle ske härnäst. Det var på schemat inplanerade möten, deadlines och sedan sist men inte minst EM. Nu väntar dock något jag inte tror någon av oss i gänget kan förstå storleken på, hävdar Ida Kamisevic

Segern är dessutom en studentpresent som heter duga. Om knappt tre veckor lämnar gänget gymnasiet och en bättre kick-start än EM vinst i bryggan mellan skolvärlden och starten på en yrkeskarriär kunde de knappast önska sig.

-Vinsten firar vi inte nu, även om vi gjort lite ljud på håll och kanter. Det är i Berlin vi satsar på att fira vinsten i, på inget mindre än restaurang ”Five guys” säger Zeebrain Khan.