Elever utvecklar västerbottniska affärsidéer

Vad står Västerbotten för egentligen? Vad förknippar vi med Västerbotten? Och vad skulle ett västerbottniskt varumärke kunna vara? Det var frågeställningar som eleverna på Thoren Business School Umeå fick arbeta med under ett sista case innan sommaren.

Case är ett verklighetsbaserat uppdrag, där eleverna får lära sig genom att ha olika projekt. Vårterminens sista case började med att eleverna deltog i workshops, bekantade sig med kända västerbottniska varumärken och lyssnade på föreläsare för att samla inspiration.

Utifrån den inspirationen fick eleverna sedan skapa en affärsidé: Ett fiktivt varumärke/företag, som andas Västerbotten. Eleverna fick även i uppdrag att skapa en logotyp för det tänka företaget.

Idén presenterades sedan för lärarna på skolan, men även för Samuel Isaksson som arbetar som affärscoach på eXpression Umeå. Målet med caset var att eleverna skulle lära sig mer om lokala entreprenörer och få med sig viktiga verktyg och tankar inför kommande år inom Ung Företagsamhet. Nu ser skolan fram emot att fortsätta arbeta med elevernas affärsidéer under kommande läsår, som ytterligare förberedelser inför arbetslivet.

Se bilderna från caset här nedan!

LÄRARNA BJÖD ELEVERNA PÅ HEMBAKAT FIKA. MYCKET UPPSKATTAT.
ELEVERNA BEHÖVDE LITE ENERGI OCH EN LITEN PAUS I ARBETET. CISSI AGERADE DÄRFÖR ”FLUORTANT” OCH SPRANG RUNT MED EN VAGN MED VÄSTERBOTTNISKA DELIKATESSER SOM ELEVERNA FICK SMAKA PÅ.
ELEVERNA SPETSADE SINA ÖRON NÄR DE LYSSNADE PÅ DEN KREATIVA IDA HILLEBJÖRK.