Ekonomiprogrammets elever vann internationellt pris

Förra veckan levererades Kuben som våra företagsamma tredjeårselever på Ekonomiprogrammet vunnit till Thoren Business School Malmö med sin kreativa pitch.

Kuben kommer att stå i Raoul Wallenbers Park fram till den 30 juni. Kubprogrammet, som drivs av Raoul Wallenberg Academy, består av 30 svarta kuber i stål, en för varje mänsklig rättighet, som skickas till utvalda skolor runt om i Sverige och utomlands. Den mänskliga rättighet som Thoren Business School kommer att jobba med är ’Rätten till utbildning’.

Vi har pratat med fyra av de elva elever som var med om att ta fram konceptet och även har valts ut till talespersoner av de den övriga gruppen: Sabina Mate, Ida Lindström, Zaid Haidar Mehdi och Gzim Hyseni.

– Vi spelade in en video där vi tog upp arbetslössiffrorna i Malmö och jämförde med hela Sverige. I Malmö har vi landets högsta ungdomsarbetslöshet. Med kuben vill vi sätta ljuset på utbildning. Vi vill visa vilka fantastiska möjligheter vi har i Sverige som alla kan ta del av, säger eleverna.

Under våren planerar de att arrangera olika aktiviteter kring Kuben som inte bara engagerar hela skolan utan hela Malmö. Med dem vill de inspirera, informera och visa att alla kan göra skillnad.

– Lagarbete blir inte bättre än så här, säger Stefan Larsson som bland annat undervisar i marknadsföring på TBS. Alla har bidragit och lyft varandra. Eleverna har själva gjort allt från planering och manusarbete till filmning och marknadsföring. Som lärare kan man inte annat än att känna sig otroligt stolt över hela gruppen.

Här är en komplett lista över de elever som är delaktiga i projektet: Axel Ramsing, Gzim Hyseni, Hussein Al- Yassiry, Ida Lindström, Jordan Wahlgren, Kristijan Stepanovic, Lukas Frank, Marko Markovic, Mohammad El-Khatib, Moheb Atai, Sabina Mate, Zaid Haidar Mehdi.

Se den vinnande pitchen på Instagram: @kubentbsmalmo!

Under sin universitetstid studerade Johan Karlsson fysik och matte på magisternivå och tanken var att doktorera inom ämnet. Men något kändes inte helt rätt. Johan sökte istället ett jobb som fysik- och mattelärare och upptäckte att han stortrivdes. I dag arbetar han som legitimerad lärare på Thoren Business School.