Efter TBS: Fanny tog steget mot sin dröm i Schweiz

Ända sedan barnsben har Fanny Hammarberg drömt om att driva eget hotell. Tack vare en föreläsning på Thoren Business School fick hon upp ögonen för en skola i Schweiz – nu är det dit hon går varje dag för att ta nya steg mot sin dröm.

– Sedan liten har mitt mål varit att driva eget hotell, men jag hade väldigt svårt att hitta en utbildning som skulle ge mig rätt kunskaper. Under mitt första år på gymnasiet var vi på en föreläsning om Swiss Education Group, där de berättade som sina skolor och om hospitalitybranschen, och det fick mig direkt att känna att det var utbildningen jag hade letat efter, berättar Fanny.

Sagt och gjort. Efter att Fanny tog studenten från Thoren Business School Gävle gick flyttlasset till alpriket Schweiz, där hon började sina studier inom Hospitality Management på Hotel Institute Montreux.

Flytt utomlands lärorikt på många plan

Att bo och plugga i ett annat land för med sig en hel del lärdomar och skillnader jämfört med livet i Sverige, berättar Fanny.

– Skolorna i Schweiz har olika studiesätt, precis som i Sverige, men på min skola är det lite mer som på gymnasiet; vi är inte fler än 30 i klasserna och har lektioner snarare än föreläsningar, vilket gör det mer personligt. Det som är annorlunda från Sverige är att man har provveckor, då man har prov i alla sina kurser samma vecka och sedan en längre helg, säger hon och fortsätter:

– På skolan jag går ingår både mat och boende vilket gör att jag inte har behövt leta lägenhet eller handla råvaror. Men av det jag har behövt köpa är det ganska stor prisskillnad jämfört med Sverige, även om den nu har minskat efter inflationen och prisökningarna i Sverige. Sedan är människor även mer sociala i Schweiz: man sätter sig bredvid någon på bussen och pratar mer med dem i kassan.

Affärsgymnasiet självklart för rejsande Fanny

För några år sedan när Fanny stod inför gymnasievalet var det inget snack om vilket gymnasium hon skulle söka till.

– För mig var det ett självklart val att välja Thoren Business School. Jag visste att jag ville gå ekonomi-juridik men ville inte gå på en för stor skola. TBS visade stort intresse för varje elev och jag gillade att man kunde anpassa sitt schema. En annan fördel var att man kunde ha sin sport som individuellt val, vilket gav mig extra tid till träning, säger hon.

Vilken sport då? Jo, Fanny sysslar med roadracing. Hon fick upp intresset för sporter med fart och fläkt efter att ha vuxit upp på en lugn gård: därav den spänningsfyllda motorcykelsporten.

– Frihetskänslan när man kör är svår att beskriva, men kombinationen av fart och adrenalin är väldigt unik, berättar hon.

Men tillbaka till Fannys tankar om Affärsgymnasiet.

– För mig var det viktigt med bra lärare som ser varje elevs individuella behov, och det var en förväntning som Thoren Business School verkligen uppfyllde. En stor anledning att lärarna var så bra hade att göra med individuellt ansvar; vi fick deadlines och mål som skulle uppnås men stor frihet att prioritera vår tid, vilket var en bra lärdom inför mina nuvarande studier.

Skulle du rekommendera Thoren Business School till andra?

– Om man gillar personligt ansvar, vill lära sig nya saker och har ett entreprenörstänk så är Thoren Business School helt perfekt!

Det här är Fanny

Namn: Fanny Hammarberg
Ålder:
 20 år
Studerade på Thoren Business School:
Business Program (Ekonomiprogrammet) 2018-2021.
Intressen:
 Roadracing, musik, djur.
Bästa med Thoren Business School:
 UF, företagarinriktningen och fokuset på individen.
Gör om 10 år: Driver eget hotell

Är Thoren Business School ett lika självklart val för dig som det var för Fanny? Ansök till skolan här!