Dubbla SM-silver för nytänkande UF-företaget

Thoren Business School-företaget Limelight UF tog med sina hållbara reklamlösningar två silvermedaljer i den nationella finalen av Ung Företagsamhet. – Vi är otroligt tacksamma, säger de.

Linnea Kåberg Wedell och Irma Julher från Thoren Business School Örebro fick ett glatt avslut på SM-mässan. Då slutresultatet meddelades under galakvällen stod det klart att ekonomieleverna skulle få åka hem med hela två silvermedaljer.

De tilldelades andraplatserna i kategorierna Årets ekologiskt hållbara UF-företag och Årets monter.

Under året har de lyckats vinna dessa två kategorier i de regionala tävlingarna och på så sätt tagit platser till den nationella finalen.

Väl där imponerande de på juryn. Den stilrena och naturnära montern med egenbyggda träkonstruktioner stack ut och lockade till sig många besökare.

Att de dessutom höll ett konsekvent professionellt bemötande och delade med sig av sin affärsidé på ett pedagogiskt sätt till alla förbipasserande tog dem hela vägen till prispallen.

– Vi är otroligt tacksamma för alla som besökte oss med inspirerande nya idéer och tankeväckande frågor, säger de.

Limelight UF erbjuder hållbara marknadsföringsmetoder genom exponeringsytor på träbänkar och pallar av spillvirke och överbliven betong.

På så sätt har företaget skapat en lösning för stilren, modern och hållbar reklam som dessutom är tålig och har lång livslängd.

– Vi tillverkar klimatneutrala viloplatser som samtidigt blir marknadsföringsytor, förklarar de.

Trämöblerna placeras på strategiska platser så att de kan nyttjas av lokalsamhället och samtidigt ge företagen bra exponering.

Materialet samlar de in med hjälp av lokala samarbetspartners. Designen sköter de helt själva.

– Det var två fantastiska och utvecklande dagar. Också häftigt att få träffa så många nya personer med andra smarta idéer, säger de.

Hur har Thoren Business School rustat er för entreprenörskap?

– Framför allt att de ger en så bra kunskapsgrund de två första åren. Under det stora UF-året i trean känner du dig redan väl förberedd.

Du får en bra helhet med allt från bokföring till pitchande, och du kan alltid fråga lärarna om hjälp.

Hur ser framtiden ut för ert UF?

– Vi ska fortsätta som AB direkt efter studenten. Det finns hur många möjligheter som helst. Vi kan ta fram nya bänkmodeller men också expandera till fler städer.

Om Limelight UF:

Ort: Örebro
Affärsidé: Hållbar marknadsföring på unikt designade utomhusmöbler.
Vd & säljansvarig: Irma Julher
Vice vd och ekonomiansvarig: Linnea Kåberg Wedell

Under sin universitetstid studerade Johan Karlsson fysik och matte på magisternivå och tanken var att doktorera inom ämnet. Men något kändes inte helt rätt. Johan sökte istället ett jobb som fysik- och mattelärare och upptäckte att han stortrivdes. I dag arbetar han som legitimerad lärare på Thoren Business School.