De vann Aktiekampen på Thoren Business School Helsingborg

Allt fler unga intresserar sig för börsen och sparande. Men det är inte helt enkelt att komma igång och det finns en del fällor att passa sig för. På Thoren Business School i Helsingborg har eleverna lärt sig om aktier genom en tävling på hemsidan Aktiekampen.

Aktiekampen är ett investeringsspel där de tävlande tävlar om titeln som den bästa investeraren. Inga riktiga pengar används utan det är endast fiktiva kapital som gäller, men spelet följer de verkliga marknadskurserna.

Alla elever på Business Program påbörjade tävlingen den 22 april. Eleverna fick då 250 000 kronor genom spelet som de investerade på börsen med målet att ha mest pengar i slutet av tävlingen. Nu står det klart att eleverna Tristan Donchev, Gabriel Gunnarsson och Lukas Gunnarsson Nial hamnade i topp.

Gabriel berättar att han hade en tydlig strategi från början.

– Jag tror jag vann eftersom jag hade en bra strategi som gick ut på att köpa högriskaktier i början för att mot slutet köpa lågriskaktier som inte svängde lika mycket. Tävlingen var rolig och är ett bra sätt att lära sig hur man handlar med aktier, säger Gabriel.

Även Lukas tyckte att det var roligt sätt att lära sig på.

– Jag tyckte tävlingen var lärorik och spännande då det gick upp och ner hela tiden. Då vi bara hade portföljen i en månad handlade det som sagt mycket om tur. Om tävlingen hade utspelat sig under en längre tid hade det nog handlat mer om skicklighet än tur, säger Lukas.

Lukas hade en lite annorlunda taktik än Gabriel, berättar han.

– Jag tror ett bra tips kan vara att investera långsiktigt och ha mycket tålamod samt att köpa när alla säljer. Min taktik var att ha lite pengar över så att jag skulle kunna investera mer pengar i en aktie om den fortsatte gå ner, det verkar ha fungerat, säger Lukas

Vilka är era bästa tips för att lyckas med aktier?

Gabriel: Investera under lång tid och ha tålamod samt att inte paniksälja så fort en aktie eller fond går ner.

Lukas: Jag tror ett bra tips kan vara att investera långsiktigt och ha mycket tålamod samt att köpa när alla andra säljer.

På bilden: Lukas Gunnarsson Nial