Reportage

Case of Emergency UF visar hur långt ett UF-företag kan nå

Nästan hälften av världens befolkning har det eller kommer att få det – men ändå är det fortfarande ett tabu att tala om menstruation i vissa länder. Det vill sex elever på Thoren Business School Västerås ändra på. Genom sitt UF-företag förser de tjejer och unga kvinnor i Bangladesh med sanitärprodukter. – Att förbise flickors behov kring menstruation bryter mot FN:s barn- och kvinnokonvention. Case of Emergency UF ville genom sin affärsidé sätta stopp för denna onda cirkel, säger UF-företagets VD Lejla Alukic.

Rent vatten, sanitär utrustning och hygienartiklar är det som krävs för att kunna menstruera utan stora hälsorisker. Men för många flickor och kvinnor i olika delar av världen är det fortfarande svårt att få tag på.

På flickskolan UCEP City Palli City Corporation School i Bangladesh orsakade det svårigheter för elevernas skolgång. Vid menstruation var de ofta var tvungna att stanna hemma från skolan.

– En självklar kroppslig funktion som menscykeln kan i Bangladesh ta ifrån en ung kvinna hennes utbildning. Det resulterar i svårigheter för flickan att ta sig ut i arbetslivet, vilket på längre sikt även fråntar henne möjligheten att kunna försörja sig själv och leva ett jämställt liv, förklarar Lilit Nagapetyan, produktansvarig på Case of Emergency UF.

Marknad i Bangladesh
Case of Emergency UF delar ut sanitärprodukter i Bangladesh.

Producerar lådor med sanitärprodukter

Case of Emergency UF startades därför av Lejla Alukic, Selma Hairic, Lilit Nagapetyan, Clara Andersson, Fatima Dölek och Isolde Lyckholm. De ville möta elevernas behov av sanitärprodukter på flickskolan i Bangladesh.

UF-företaget skapade nödboxar innehållande nödvändigheter som handtvål, bindor och information om menscykeln och kvinnokroppen på landets officiella språk. Nu har de under en resa levererat över 200 nödboxar till eleverna på skolan.

– Det var mäktigt att se vårt stora mål bli till verklighet. Under ett års tid har vi tillsammans i företaget slitit och kämpat för att ta oss till Bangladesh och göra livsavgörande förändring för jämnåriga, men betydligt mer utsatta, flickor. Vi mottogs med en enorm värme, och alla timmars slit för projektet blev genast värt det, säger Lejla.

Hyllades i Musikhjälpen

Även hemma i Sverige gjorde UF-företaget svallvågor. Under den regionala mässan kammade de hem hela fyra priser: ett andrapris i Årets samhällsentreprenör, och företagets VD Lejla vann förstapris som Året säljare, Årets kämpe och Årets unga ledare.

Case of Emergency UF blev dessutom det första UF-företaget någonsin att gästa Musikhjälpens bur där de berättade om sin affärsidé.

– Det är en av våra största höjdpunkter under UF-året och ett gemensamt minne vi kommer bära med oss för resten av livet. Vårt deltagande väckte känslomässiga reaktioner och engagemang hos det svenska folket – och fick vår kundkrets att utvidgas från lokal till nationell nivå, berättar Lejla och Clara.

I framtiden vill Case of Emergency UF återvända till Bangladesh och fortsätta göra skillnad för andra.

– Nu när vi har insett att vi som ensamma 17-åringar kan göra denna enorma skillnad för jämnåriga flickor på andra sidan jordklotet vill vi självklart kunna göra mer i framtiden.

Case of Emergency UF vid Musikhjälpen
På Musikhjälpen.

Hur är det att gå på Thoren Business School?

– Skolan är framtidsförberedande och som elev har man stora utrymmen att utvecklas som personer, men framförallt som entreprenörer, säger Lejla.

Med hållbara konstinnovationer och en smart tjänst för akademisk framgång belönas elever från Thoren Business School med nya biljetter till SM i Ung Företagsamhet.