Elever berättar

Case med SEB: Elever lärde sig om sparande och hållbarhet

Har du koll på ditt sparande? Vet du hur du kan spara på ett hållbart sätt i framtiden? Om du svarade nej på någon av frågorna så är du definitivt inte ensam. Det är anledningen till att banken SEB och Thoren Business School Solna valde att ha ett case tillsammans. Under caset fick eleverna lära sig allt om privatekonomi och hållbart sparande.

En rapport visar att personer i åldrarna 22–24 anser att skolan har misslyckats med att lära dem om privatekonomi. När SEB:s hållbarhetsstrateg Isabelle Tibbelin hade en föreläsning för rektorerna på Thoren Business School såg de därför sin chans.

– Vi insåg tillsammans att det fanns mycket att ta upp kring ekonomi, företagande och klimatfrågor som eleverna kan ha nytta av, säger Isabelle om hur samarbetet startade.

Nästa steg var att skapa ett case som eleverna kunde göra med SEB. Gertie Hammarberg Tersmeden, lärare på Thoren Business School Solna, planerade tillsammans med Isabelle ett verklighetsbaserat uppdrag för eleverna.

– När vi arbetar i case ska vi ha en story som är autentisk, och uppgifterna ska spegla det som företaget – SEB i det här fallet – vill ha. Vi kom fram till att det vore en bra uppgift för eleverna att ta fram två budgetar för en person som hade hamnat i en skuldfälla och som sedan vann en massa pengar, berättar Gertie om caset.

Porträttbild av Rovshan
Rovshan Dadashev

Det var väldigt verklighetsbaserat”

För eleverna var det extra lärorikt att arbeta med ett riktigt fall, där de behövde ta hänsyn till personens unika situation. Eleven Rovshan Dadashev märkte tillsammans med sin grupp att det fanns mycket som påverkade hur budgeten skulle se ut – precis som i det verkliga livet.

– Eftersom det var en riktig person vi utgick ifrån så var det vissa grejer vi behövde ha i åtanke. Det var väldigt verklighetsbaserat och speglade hur det skulle kunna se ut när man gör en budget. På det sättet var det lärorikt, säger Rovshan om caset.

Porträttbild av Sandi
Sandi Rizvik

Förutom skulder hade personen en historia av missbruk, något som påverkade budgeten på oväntade sätt. Det berättar Sandi Rizvik, elev på Thoren Business School.

– Det kanske inte är det bästa att låta någon som kan falla tillbaka i missbruk att jobba som bartender. Då började vi leta efter ett nytt jobb som skulle kunna göra det enklare för honom att kunna arbeta utan att få ett återfall. Så vi fick lära oss mycket om både arbetsmarknaden och hur ekonomi generellt fungerar, säger han.

Investerar i sin framtid

De många samtalen kring caset gav både Rovshan och Sandi kunskap att ta med sig in i framtiden. Framför allt vikten av att investera i sig själv och sin egen utveckling.

– Det viktigaste är att investera i sig själv först, för att till exempel kunna utbilda sig, och sedan kommer allt det där andra. Det hade jag inte tänkt på ifall vi inte hade pratat med varandra, säger Rovshan.

Rovshan och Sandi sitter i varsin soffa och jobbar på en dator

Nu ska fler skolor inom Thoren Business School ha caset med SEB, något som Isabelle ser ljust på.

– Vi kommer in i det här samarbetet med två perspektiv: utifrån vikten av ett hållbart sparande, men också utifrån att vi vill medvetengöra det här ämnet för ungdomar, avslutar Isabelle.

SEB-Isabelles ekonomitips för dig som ska börja på gymnasiet:

1. Att komma igång med ett sparande behöver varken vara svårt eller tidskrävande! Att lägga undan en del av studiebidraget när pengarna kommit till kontot är ett bra sätt att komma igång.
  2. Utnyttja studentrabatter.
  3. Jobba extra! Då får du en större inkomst varje månad vilket också underlättar till att spara pengar.
  4. SEB har en tro att företag som är aktiva inom hållbarhet är framtidens vinnare, och att det till följd av detta finns stora möjligheter för vanliga sparare att tjäna pengar på den utvecklingen. Ett tips är därför att kolla upp vad det finns för hållbara sparalternativ ute på marknaden!