TBS-elev uttagen i internationellt projekt

BE the Future är ett projekt vars syfte är att stärka och uppmuntra tjejer i åldern 15–18 i deras ledarskap och entreprenörskap. Projektet välkomnar tjejer runtom i Sverige, Estland och Lettland att under sex månader förverkliga och driva företag tillsammans i team. En av tjejerna som ansökte och blev uttagen är Linnéa Hellhoff som går första året på samhällsvetenskapsprogrammet på Thoren Business School Uppsala. I helgen medverkade hon på den första Kick-offen i Örebro.

Linnéa är 16 år gammal och har redan startat sin resa mot att bli egenföretagare. När hon såg informationen om projektet BE the Future kände hon direkt att det skulle passa henne.

– Det passade mig jättebra. Jag gillar att träffa nya människor och är en social person. Jag har alltid drömt om att göra ett utbytesår under gymnasiet och detta kändes som ett perfekt sätt att få testa på det då man träffar nya människor från andra länder och då det vinnande teamet får en studieresa utomlands, säger Linnéa.

I fredags satte hon sig på bussen från Enköping och skulle för första gången till en ny stad helt på egna ben. När hon satt på tåget mot Örebro träffade hon andra deltagare från Stockholm och Västerås, och nervositeten började smyga sig på.

– Jag var inte jättenervös innan. Men när jag satt på bussen från Enköping så slog det mig vart jag skulle och då blev jag nervös, men jag var också jättetaggad på att få göra det här, berättar Linnéa.

Väl i Örebro kickade projektet i gång med Zoom-möten tillsammans med de andra deltagarna och coacherna från Estland och Lettland. I mötet fick alla som ville pitcha sina idéer och tankar, vilket resulterade i cirka 35 affärsidéer. Mötet delades upp i breakout rooms, och deltagarna fick gå in i det rum som hade den idé de var mest intresserade av. Linnéa hamnade i en grupp med två tjejer från Örebro och två från Lettland.

– Min grupps idé heter Same and Different; och syftet med företaget är att belysa psykisk ohälsa, därav namnet och semikolonet, förklarar Linnéa.

– Det känns som en väldigt bra och viktig idé, och tanken är att erbjuda förinspelade presentationer som exempelvis skolor kan hyra och visa för sina klasser. En annan idé är att hyra in oss i teamet som kommer till skolan och berättar om ämnet. Överskottet av pengarna ska skänkas till organisationen Suicide Zero, fortsätter hon.

En av utmaningarna i projektet är att prata och presentera sina idéer på engelska.

– I början var jag osäker när jag pratade, men sedan blev det enklare och enklare. Ingen annan har ju engelska som förstaspråk heller, så det gör liksom inget om man säger någonting fel. Det var jag som pitchade vår idé på Zoom-mötet med över 100 deltagare. Det var jättenervöst innan då jag aldrig pratat framför så många förut och att det var på engelska, men det gick jättebra, säger Linnéa.

Nu ska Linnéas team verkligen få i gång sin idé på riktigt, börja donera pengar och få kommersen att rulla. Om sex månader ska de träffas igen, och då hoppas Linnéa att även de från Estland och Lettland kan medverka fysiskt. Fram till dess har ledarna lagt in digitala föreläsningar som ämnar att hjälpa och lära deltagarna om hur de kan fortsätta driva sitt företagande framåt. Utöver det lägger grupperna upp sina egna projektplaner och bokar in egna möten.

Linnéa tycker att fler tjejer ska ta chansen att ansöka till liknande projekt om den ges.

– Tveka inte, gör det, för det är så värt det. Jag tvekade lite innan just för att jag skulle vara själv, men sedan bara bestämde jag mig och det var så roligt. Det kommer vara personer med samma intressen som dig så då blir det lite lättare. Bara våga, stressa inte och ha kul, avslutar hon med ett stort leende.

Vi på TBS Uppsala önskar Linnéa och hennes team ett stort lycka till, och ser fram emot att följa deras resa mot entreprenörskap.