Bäst i skolsverige på ungt företagande: tar nya platser till SM

Med hållbara konstinnovationer och en smart tjänst för akademisk framgång belönas elever från Thoren Business School med nya biljetter till SM i Ung Företagsamhet.

Det här är en del i artikelserien om arbetet och människorna bakom ett av Sveriges bästa gymnasium inom entreprenörskap.

Konkurrensen för Ung Företagsamhet i Skåne är stenhård med flera hundratals tävlade elever. Trots detta lyckades elever från Thoren Business School Malmö ta sig igenom nålsögat och vinna biljetter till SM.

Picture This Canvas UF i kategorin Årets hantverk, och Betygboost UF i kategorin årets tjänst.

Genom hållbara konstinnovationer och en tjänst som ökar jämställdheten kring akademiska förutsättningar imponerade de på juryn.
Picture This Canvas UF kombinerar personlig konst och hållbarhet. Med hjälp av textilavfall och slängda träbitar från skolor i Malmö omvandlar de digitala bilder till fysiska tavlor.

Betygboost UF balanserar förutsättningarna för akademisk framgång med en tjänst som ger studiematerial, anpassade lektionsplaner och direktkontakt med högpresterande elevmentorer.

Eleverna gläds över priserna och laddar nu inför Sverigefinalen, som äger rum i slutet av maj.

– Vi är otroligt stolta, säger Maxamed Nuur, Furkan Muhammed Akgul och Ahmad Elhassen bakom Picture This Canvas.

– Jag kan knappt vänta inför SM, det blir en ära att få representera skolan, säger Artin Mohammad Bagher på Betygboost UF.