Läraren berättar

"Att vara lärare är det bästa som finns!"

I tre år har Sophie Cascalhaira, lärare i svenska, samhällskunskap, sociologi och retorik, undervisat på Affärsgymnasiet. Det bästa med skolan enligt henne? Den härliga stämningen, frihetskänslan och nära kopplingen till verkligheten.

I tre år har Sophie Cascalheira, lärare i svenska, samhällskunskap, sociologi och retorik, undervisat på Affärsgymnasiet. Hon brinner för sitt yrke, sina ämnen och elever, något som ger resultat. Faktum är att hon blev nominerad till titeln Årets lärare på Lärargalan, med följande nominering:

”Min motivering till att Sophie ska vinna detta pris är för hon är bland annat världens bästa lärare som är en otrolig mentor till livet. Hon är engagerad att alla ska vara delaktiga. Det hon lär ut känns meningsfullt och hon får det att vara intressant vilket ger en otrolig motivation att orkar fortsätta kämpa.”

Vi passade på att ta en pratstund med den nominerade.

Varför är du lärare på Affärsgymnasiet?

– Det bästa med att arbeta på Affärsgymnasiet Malmö är den härliga stämningen på skolan, både bland personal och elever. Det finns också alltid en koppling till världen utanför skolan och vi jobbar nära näringslivet och med värdegrundsbildande ämnen.

För vem passar skolan?

– För dem som uppskattar en relativt liten skola där alla känner alla. Business genomsyrar alla våra program, så om du har ett intresse för det och vill ha nära koppling till näringslivet är vår skola för dig.

Vad kan eleverna förvänta sig av lärarna?

– Här arbetar kompetenta lärare som brinner för sitt yrke, sina ämnen och våra elever. Lärare som ställer höga krav men som även finns där för att stötta och hjälpa eleverna. Ett gediget engagemang genomsyrar vårt dagliga arbete.

Vad känner du när du går till jobbet på morgonen?

– Jag är glad varje dag jag går till jobbet och jag är stolt över att arbeta på vår skola. Att vara lärare är det bästa som finns!

Vill du gå på en skola med härlig stämning och lärare som brinner för sitt yrke? Gör en intresseanmälning till Affärsgymnasiet här!
Under sin universitetstid studerade Johan Karlsson fysik och matte på magisternivå och tanken var att doktorera inom ämnet. Men något kändes inte helt rätt. Johan sökte istället ett jobb som fysik- och mattelärare och upptäckte att han stortrivdes. I dag arbetar han som legitimerad lärare på Thoren Business School.