Aref och Hassan deltog i nationellt årsmöte – för elevers rättigheters skull

Utöver att maxa sina förutsättningar för framtiden arbetar Aref Dabbas och Hassan Issa för att maxa elevers rättigheter. Initialt på Thoren Business School Malmö, men efter att ha deltagit i Elevrådskongressen är de nu involverade i hela landets skolpolitik.

När Elevernas riksförbunds årsmöte Elevrådskongressen ägde rum samlades över hundra elevrådsrepresentanter från hela landet i Kalmar. Två av deltagarna var Thoren Business School Malmö-eleverna Aref Dabbas och Hassan Issa som drog sitt strå till stacken för att skapa en bättre skolvärld för landets elever.

– Anledningen till att jag ville vara med är mitt intresse för skolpolitiken. Det är genom sådana här verksamheter som vi elever kan uppmuntra våra politiker att driva ännu bättre skolpolitik, säger Aref.

Både Aref Dabbas och Hassan Issa går sista året på gymnasiet, Aref på Business Program (Ekonomiprogrammet) och Hassan på Communication Program (Samhällsvetenskapsprogrammet), och är med i skolans elevråd.

– Elevråd är ett samlingsnamn för den grupp av elever som ska finnas på varje skola och föra fram elevernas röst. Elevrådets uppgifter är att samla och stärka elever på skolan samt värna om elevers rättigheter, säger Aref.

Under helgen som Elevrådskongressen ägde rum fick Aref, Hassan och de övriga deltagarna vara med och besluta om vad Elevernas Riksförbund kommer att arbeta med kommande verksamhetsår.

– Mitt och varenda elevs engagemang är oerhört viktigt, eftersom det på sätt och vis innebär utövande av demokrati, vilket alla har rätt till, säger Aref.

Kan du rekommendera elever att vara med i ett elevråd?

– Personligen uppmuntrar jag alla elever att vara med i elevrådet – eftersom vi är starkast tillsammans. Endast en elevs röst kommer inte påverka något, men många röster tillsammans kommer att göra mycket.