AllaFärger UF är Årets socialt hållbara UF-företag i Skåne

Alla barn ska känna sig representerade. Det är idén bakom AllaFärger UF, som har skapat en unik målarbok med illustrationer där de lyfter mångfalden i samhället. Nu prisas UF-företaget som Årets socialt hållbara UF-företag i Skåne.

I målarboken Sam gillar följer vi Sam som berättar om vad hen tycker om och om alla spännande människor hen möter. Målarboken är fylld av illustrationer föreställande en mångfald av karaktärer som också har en egen bakgrundshistoria, som du kan läsa mer om på hemsidan till AllaFärger UF.

Bakom AllaFärger UF står fyra elever från Thoren Business School Helsingborg: Emmie Nilsson, Sessa Stigborn, Stina Croona och Imani Strandahl. För dem var det självklart att under Ung Företagsamhet starta ett UF-företag som kan göra skillnad på riktigt.

– Vi kände att det fanns en stor brist på representation och därför ville vi skapa det för barn i ung ålder, så att alla kan känna sig representerade. Det gjorde vi genom målarboken Sam gillar. Där lyfter vi olika typer av människor, olika etniciteter och funktionshinder. Vi ville få med så mycket som möjligt så att alla kan känna sig representerade, berättar UF-företaget.

Årets socialt hållbara UF-företag i Skåne

Idén har gått hem både hos kunderna och hos juryn i Ung Företagsamhet. I helgen vann AllaFärger UF Årets socialt hållbara UF-företag i Skåne och nästa steg är därmed Svenska Mästerskapen.

– Det är jättespännande! Det var allt vi hoppades på när vi startade UF, att vi skulle få tävla där. Vi har en massa tankar på vad vi skulle kunna göra, säger de fyra eleverna.

De har uppskattat UF-tiden, och kommer att ta med sig många nya lärdomar därifrån.

– Vi tycker att det har varit så himla roligt att driva UF och hela den här gemenskapen hos oss som grupp. Vi har lärt oss jättemycket som vi kommer ta med oss in i framtiden.

Vad har ni för förhoppningar inför SM?

–  Att vi ska vinna! Vi ser inte riktigt någon annan utgång, utan att vi ska få en vinst.

Varför tror ni att just erat företag blev årets sociala hållbara?

– För vi har tagit oss in på en ganska orörd marknad, vi är de första som kommer ut med något som detta inom UF.

AllaFärger UF

Emmie Nilsson – Marknadsförare