Adams plattform tar UF till nästa nivå

Adam Dakramanji på Thoren Business School Stockholm har nått stora framgångar med sitt UF-företag Bestzone UF, en digital plattform för UF-företagare över hela Sverige. Med sin plattform, som han jobbat hårt med under året, har han lyckats vinna skolans draknäste, blivit nominerad till årets UF-tjänst för Stockholmsområdet, fått presentera den för alla Affärsgymnasiets rektorer samt inlett ett samarbete med en mentor som ska hjälpa honom att utveckla Bestzone till ett riktigt aktiebolag.

Tjänsten bygger på två saker: 1. UF-företag vill ha kunskap om entreprenörskap. 2. De behöver även bygga nätverk. Därför är Bestzone UF dels en marknadsplats där UF-företag kan komma i kontakt med varandra, dels ett verktyg som kopplar ihop lärare och investerare med elever. På plattformen kan eleverna dessutom sälja sina produkter, följa statistisk och få tillgång till kurser inom företagande.

– Det är ett nätverk för idéer och lärande. Du kan skapa en profil och komma i kontakt med lärare och UF-företag över hela i Sverige, säger Adam.

För den drivne tredjeårseleven blev responsen mycket positiv. Han beskriver det som en dominobricka: så snart några elever och lärare anslöt sig till plattformen och märkte att den var bra, ville fler och fler haka på:

– Det här kan bli framtiden för UF-företagande. Vissa lärare var inte vana att UF-processen digitaliseras, men när de såg att undervisningen kan stärkas av det så blev de entusiastiska.

Fick egen business-mentor

Skolplattformen är redan mycket välutvecklad – så pass utvecklad att Adam fick presentera den för alla Affärsgymnasiets rektorer.

– En lärare tipsade mig om att ta kontakt med Thoren Business Schools grundare Raja Thorén, och han gillade idén skarpt och fixade så att jag fick prata med alla rektorer. Det kändes stort, och då förstod jag att det faktiskt var en riktigt bra grej eftersom Raja kan otroligt mycket om utbildningssystem. Det tände en extra gnista i mig och fick mig att ge 110 procent, berättar Adam.

Och Adam tänker inte dra i handbromsen i första taget – tvärtom: som vinnare av skolans draknäste, där han pitchade konceptet för hela skolan och en speciell jury från det riktiga näringslivet, fick han med sig vd:n för Hedylity Technology, Emelie Meurk Demereud, som mentor. Hedylity Technology investerar i appar och webbplattformar, och Emelie ska hjälpa Adam att utveckla tjänsten vidare från UF till ett riktigt företag. Något han verkligen ser fram emot:

– Det är fantastiskt. Jag har jobbat både kvällar och nätter med plattformen, det är inte något jag rekommenderar men det känns roligt att allt slit gett resultat, säger han och fortsätter:

– Innan visste jag inte vad jag ville göra efter gymnasiet, men nu vet jag. På Thoren Business School har jag hittat mitt entreprenörsdriv. Jag vet inte om jag hade fått den här entreprenörsandan från någon annan skola. Inte minst att jag fick förtroende från Raja Thorén. Det gav mig bekräftelse och motivation.

Det här är Adam

Namn: Adam Dakramanji
Program: Business Program (Ekonomiprogrammet) med inriktning Juridik.
Gör på fritiden: Jobbar och hänger med kompisar.
Tips till andra UF-företag:
1. Ha tålamod, stressa inte om en bra idé inte dyker upp direkt.
2. Identifiera ett problem.
3. Försök hitta en lösning på problemet och fundera på hur det kan gynna samhället.

Vill du också ta din affärsidé till nästa nivå? Sök till Thoren Business School här