9 lärare nomineras till nationell gala

Nio lärare på Thoren Business School Helsingborg har nominerats till Lärargalan. Att det är eleverna som uppmärksammat deras arbete innebär en extra härlig bekräftelse. – Då vet jag att jag lyckas nå ut till mina elever, säger läraren Ulrika Troedsson.

Nio lärare vid Thoren Business School i Helsingborg har uppmärksammats för sin utmärkta insats i klassrummet. De har nominerats av sina elever till årets upplaga av Lärargalan, en gest som inte bara hyllar deras kunskaper inom ämnesområdena, utan även deras pedagogik och ledarskapsförmåga.

– Det är överväldigande roligt! Kul att eleverna tycker att lärarna är lika bra som jag tycker, säger rektor Linda Strand.

– Uppskattning från skolledning och föräldrar är trevligt, men det är när jag får beröm av mina elever som jag vet att jag lyckats, säger Henrik Gunnarsson, en av de nominerade lärarna.

Stiftelsen Lärargalan har sedan 2016 uppmärksammat lärare. Genom att låta eleverna nominera sina lärare, sätter galan fokus på att belöna de som verkligen gjort skillnad i klassrummen. Årets upplaga äger rum den 14 oktober på Cirkus i Stockholm.

Ytterligare två av skolans nominerade är Ulrika Troedsson och Robert Lingstedt.

– Det känns hedrande och jag blir otroligt glad. Att eleverna tycker att jag gör något rätt är fantastiskt kul, säger Ulrika.

– Det gör mig superglad att eleverna uppskattar mitt jobb så mycket att de vill nominera mig. Jag älskar mitt ämne och det tror jag att eleverna märker, säger Robert

Att hela nio lärare kommer uppmärksammas på nationell nivå är även ett glädjande kvitto på skolans höga standard.

– Det är en ynnest att arbeta tillsammans med våra lärare. De gör stor skillnad i ungdomarnas liv, säger Linda Strand.

Här är skolans nominerade lärare:

Ulrika Troedsson, engelska och historia

Rachel Kennedy Jarmo, engelska och sociologi

Robert Lingstedt, svenska och retorik

Anton Karlsson, idrott och hälsa

Daniel Ohlander, Juridik

Henrik Gunnarsson, marknadsföring och entreprenörskap

Danijel Lazarevic, religion och psykologi

Fredrik Nordin, matematik och fysik

Peter Skagerlind, kemi, matematik och naturvetenskap

Eleverna bakom bilhandelsföretaget DAMC UF avstår från tävlingar men vinner stort ändå. Priserna är framgång, kunskap och mental styrka. – Vi får jobba med entreprenörskap på riktigt, säger de.