Hockeygymnasiet

17 nya spelare börjar på TBS Umeås hockeygymnasium i höst

Majoriteten från Teg och Björklöven plus tre spelare utifrån. Till hösten börjar 17 nya spelare på Thoren Business Schools hockeygymnasium i Umeå. - Det primära syftet är att ge lokala ishockeyspelare chansen att kombinera en satsning på ishockey och utbildning, sedan vill vi alltid ha in någon eller några spelare utifrån för att blanda upp och få lite ny gruppdynamik, säger tränaren Tomas Sandlin.

De nya hockeygymnasisterna hade upptaktsträff i fredags där de körde ett ispass, hade en välkomstceremoni och sedan avslutade dagen med middag. På ispasset fick spelarna en försmak av hur träningarna på hockeygymmet ser ut, med fokus på teknik, strategi och individens utveckling.
- Det är andra året vi träffar grabbarna på det här sättet. Det är kul att samla dem under en dag och göra en lite större grej av det. Vi har fått en bra mix av spelare som börjar till hösten där alla är motiverade, berättar Patrik Rainersson, rekryteringsansvarig och ansvarig för hockeygymnasiet tillsammans med Tomas Sandlin.
TBS hockeygymnasium har varit i gång i tre år i Umeå och i juni tar den första kullen studenten.
- Det har varit tre samhällsmässigt svåra år med pandemi och hemmastudier men det har ändå rullat på över förväntan. Av de tio spelare vi tog in första året är alla tio kvar på skolan och nio av tio är fortfarande aktiva, jag ser det som väldigt viktigt att vi har den procentsatsen, säger Tomas Sandlin.

Hockeygymnasiet bedrivs i samarbete med Tegs SK Hockey och parterna kom nyligen överens om en förlängning av avtalet.

Här är spelarna som börjar på TBS Umeås Hockeygymnasium i höst
Albin Strömsten, Tegs SK