Hockeygymnasiet i Sundsvall

Så här funkar det

• Ansök via formuläret här nedan. Mobilnummer skrivs utan bindestreck och personnummer skrivs med tio siffror utan bindestreck.
  • Observera att man även måste söka till skolan via sin lokala gymnasieantagning. Klicka här för att komma till Sundsvalls gymnasieantagning.
  • Senast den 31/1 2024 vill vi ha in din anmälan. Glöm inte att även ansöka som vanligt via antagningsenheten via din hemkommun.
  • Senast 28/2 2024 kommer Sundsvall Hockey meddela om du antas på dina sportsliga meriter till hockeygymnasiet. Därefter fortsätter det vanliga antagningsförfarandet till gymnasieskolan och du som sökt måste även komma in på sökt program via dina meritpoäng.

Om inriktningen

Ishockeygymnasiet i Sundsvall vänder sig till dig i åldersklass 2008 och som vill kombinera gymnasiestudier med elitishockey. Denna information gäller med start 24/25.

Sundsvall Hockey och hockeygymnasiet samarbetar med Thoren Business School Sundsvall som är en skola i utvecklingsföretaget ThorenGruppen AB, ett norrländskt familjeägt företag med bland annat 38 gymnasieskolor från Skellefteå i norr till Malmö i söder och över 2100 medarbetare.

Sundsvall Hockey har ett klart uttalat syfte och en klar målsättning med ishockeygymnasiet; målmedvetna spelare ska med god handledning och bästa möjliga träningsförutsättningar kunna utvecklas till spelare på elitnivå. Dessa ungdomar ska även klara av studierna med goda resultat.

Som ett led och tydligt syfte när samarbetet inleddes mellan skolan och Sundsvall Hockey var att stärka och möjliggöra för fler hockeyungdomar från Sundsvall att studera och ges möjlighet att utvecklas på ett hockeygymnasium. Den starka lokala prägeln och studiemotiverade elever kommer att vara högprioriterat i våra antagningskriterier inför hockeygymnasiet 2024/25.

För oss är det viktigt att eleven klarar av både skola och ishockey på ett bra sätt. Vårt mål är att eleven efter tre år på hockeygymnasiet både ska vara en duktig ishockeyspelare parallellt med att individen tar ansvar för och säkrar upp en stabil skolutbildning inför framtiden. Vi har också som krav att man fullföljer sin treåriga gymnasieutbildning. De program vi erbjuder på hockeygymnasiet är Business Program och Commerce Program.

Vi tror på en god helhetssituation där utbildning och ishockey går hand i hand. Därför har Sundsvall Hockey i samarbete med Thoren Business School ett upplägg där eleven får möjligheter att klara av både skola och ishockey.

Genom vårt helhetsperspektiv där skola och hockey integreras genom god dialog mellan lärare, elev och instruktör skapas goda förutsättningar för att lyckas både i skolan och i hockeyn. Thoren Business School ligger centralt i Sundsvall.

Hockeygymnasieträningen bedrivs tre dagar i veckan. Som elev på hockeygymnasiet ingår du i Sundsvall Hockeys J18/J20-lag. Den träning som bedrivs under hockeygymnasiet är baserad på individuell träning och utveckling. En dag i veckan får eleverna jobba med teori där vi fördjupar oss inom idrottens alla delar gällande organisation, ekonomi, försäljning och samhällsansvar. Ishockeyn ska vara en språngbräda till så mycket mer än bara det idrottsliga. Utöver träningarna på hockeygymnasiet bedrivs kvällsträningar cirka fem gånger per vecka där både is- och fysträning utövas.

Under seriespelet tillkommer en till två matcher i veckan vilket innebär att elever på hockeygymnasiet bör ha en stark drivkraft för att klara av all den träning och krav som de förväntas att leva upp till. Utöver träningen ska även skolan genomföras på ett positivt sätt vilket gör att alla våra elever förväntas kunna planera och strukturera sin vardag.

Fyll i formuläret och skicka in

Tack, vi återkommer inkom kort!
Något blev galet. Testa igen eller maila oss på info@thorengruppen.se

Frågor? Kontakta oss!

Svar på frågor om utbildningen kan fås av:

• Björn Forsgren, ansvarig hockeyinstruktör, 070-533 24 20, bjorn.forsgren@sundsvallhockey.se
  • Rolf Kempe, lärare Idrott och hälsa, samordnare för hockey, 070-176 19 35, rolf.kempe@tbschool.se
KLICKA HÄR FÖR ATT LÄSA MER OM VÅR SKOLA.