Från Thoren Business School ut i politiken

Businessfokuset och energin på Thoren Business School lockade Oskar Brusell till skolan. Väl där utvecklade han sin passion, som sedermera blev hans yrke: politik. I dag har Oskar flera toppuppdrag inom lokalpolitiken.

– Det politiska intresset skapades mycket tack vare min samhällskunskapslärare. Jag var intresserad av politik redan innan gymnasiet men min lärare var otroligt inspirerande när han pratade om politik. Han lade ett tungt fokus på källkritik och pratade utifrån alla vinklar, berättar Oskar Brusell.

Redan i gymnasiet gick han med i Moderata ungdomsförbundet, och därifrån har hans politiska karriär bara gått åt ett håll: framåt. I dag jobbar Oskar som politisk sekreterare, och dessutom har han en hel del politiska uppdrag inom sitt parti: gruppledare för oppositionen i individ- och arbetsmarknadsnämnden, vice ordförande i Sundsvall samt ledamot i ungdomsförbundets förbundsstyrelse.

Hur ser då en normal dag för en politiker ut, kanske du undrar? Det enkla svaret är att det inte finns något som kan kallas för det, enligt Oskar Brusell.

– Det finns egentligen ingen vanlig dag när man jobbar med politik men det är också det som är det bästa. En dag kan vi börja med frukostkampanj ute på stan runt 07.00. Därefter kan vi ha ett möte med ett kommunalt bolag som ska göra någon förändring och efter det kan vi få besök av en nationell politiker som kommer på medlemslunch. På eftermiddagen brukar jag hinna med lite administrativt arbete innan det kanske är dags för dörrknackning på kvällen. Under veckorna är det många möten och samtal med exempelvis kommunstyrelsen, kommunfullmäktige och olika företag, säger han.

“Alla partier jobbar egentligen för samma sak och det är att man vill göra det bästa för kommunen.”

Affärsgymnasiet rustade för jobb

Innan den politiska karriären tog fart hann Oskar Brusell arbeta som telefonförsäljare på Telia och pensionsrådgivare på SEB.

– Jag blev faktiskt klar med skolan i april det året jag skulle ta studenten, så jag började jobba heltid som telefonförsäljare på Telia. Det är en väldigt positiv sak med Thoren Business School – skolan är väldigt flexibelt på det sättet, så dagen efter studenten jobbade jag heltid. Där var också TBS en väldigt viktig del i att rusta mig för jobb, säger han.

På frågan vad Oskar gillade bäst med Thoren Business School lyder svaret:

– Att det var mycket praktiska moment i undervisningen, allt var inte bara teoretiskt och det passade mig. Det var en bra miljö och skolan ligger väldigt bra geografiskt. Jag hade väldigt duktiga lärare och vi var ett bra gäng som gick i klassen, jag hade bra klasskompisar.

Vem tycker du ska välja Thoren Business School?

– En person som gillar business och som vill forma och utveckla sin sociala förmåga och samverka med andra.

Det här är Oskar

Namn: Oskar Brusell

Ålder: 26 år

Intressen: Fotboll, natur och musik.

Utbildning: Business Program med programfördjupning marknadsföring på Thoren Business School Sundsvall år 2011–2014.

Hjärtefrågor inom politiken: Arbetsmarknaden och integrationen.

Vill du också göra samma resa som Oskar, eller din helt egen? Ansök till Thoren Business School här!