Ella gjorde sin APL i Spanien – “Det är bara att våga ta steget”

När det var dags att söka APL-plats för Ella Evandin och hennes klasskamrater på Thoren Business School var valet självklart för henne – hon skulle utomlands. – Jag tog mod till mig och gjorde det, och allt gick bra. Jag fick öva på min engelska och fick bättre självförtroende! Nu är det bara det jag vill: jobba och flytta utomlands, säger Ella.

Ella Evandin är 17 år gammal och går årskurs 2 på Commerce Program (Försäljnings- och serviceprogrammet) på Thoren Business School Solna. Många sjuttonåringar skulle nog tveka både en och två gånger innan de sätter sig på ett flygplan ensamma till ett nytt land för att jobba, men inte Ella.

Hon har alltid velat studera eller jobba utomlands, och när möjligheten uppenbarade sig på Thoren Business School var det solklart att hon skulle ta chansen. Ella tog kontakt med flera mäklarbyråer i Spanien och fick positiva besked från flera av dem. Slutligen föll valet på Mäklarhuset i Nerja, där hon tillbringade tre veckor.

– På min APL fick jag verkligen testa på allt. Bland annat fick jag vara med på möten, fotograferingar av bostäder, jag fick lägga upp annonser och vara med på visningar, berättar Ella.

Att hennes APL utomlands både var en lärorik och annorlunda upplevelse råder det ingen tvekan om.

– Jag lärde mig så mycket under dessa tre veckor! Jag lärde mig skillnaden mellan spanska och svenska mäklarbranschen, vad som krävs av dig som mäklare, hur man bemöter kunder och hur allt fungerar på en mäklarbyrå, säger hon och fortsätter:

– Det är väldigt stor skillnad på mäklarbranschen i Spanien jämfört med i Sverige. Det jag främst lade märke till var hur visningarna gick till. I Sverige är det mer som ett öppet hus där det är flera personer som mäklaren har fokus på samtidigt. I Spanien är det endast du som spekulant som är i mäklarens fokus och ni åker privat på cirka tre-fyra visningar på en dag.

Pandemin nära att ställa till det

Hur gick då resan ner till Spanien? Jo, på grund av coronapandemin och dess restriktioner gick allting inte som smort.

– Jag flög ner till Malaga själv, det var en ny och lite pirrig upplevelse! Det var mycket att tänka på innan avresan, med covidbevis och godkännande av min mamma eftersom jag är under 18. När jag landade blev jag jättenervös, alla på flygplatsen pratade spanska och de pratade otroligt snabbt. För att släppas in i landet var man tvungen att mäta temperaturen. Jag var så stressad och därför väldigt varm, så jag var väldigt orolig att det skulle stå att jag hade ”feber”, men det gick bra, berättar Ella.

Kärlek vid första ögonkastet

Ellas väg till TBS var inte spikrak. Hon började faktiskt på ett annat program på en annan gymnasieskola först, men insåg att det inte var något för henne. När hon i stället fick kontakt med Inan Senturk, rektor på Thoren Business School Solna, kände hon att hon hittat rätt. Efter ett möte och en privat rundtur på skolan gjorde hon sitt beslut, något hon inte ångrar.

– Jag kände direkt att det var här jag ville gå!

Vad är det bästa med Thoren Business School?

– Gemenskapen mellan lärarna och eleverna. Jag vet att jag alltid kan prata med någon om det är något jag tänker på eller om något har hänt. De fräscha lokalerna gör också att man trivs.

Den goda gemenskapen speglades även inför och på Ellas APL.

– Alla lärare peppade mig massor. De ringde för att se så allt gick bra, hur jag mådde och jag skickade även bilder för att visa hur jag hade det, säger Ella.

Vad är dina bästa tips till dem som funderar på att göra sin APL utomlands?

– En förutsättning är ju att man klarar vardagliga saker som att diska, tvätta och laga mat om man ska bo själv. Att vara ute i god tid och göra en noggrann planering är också viktigt. Även om det känns lite läskigt är det bara att våga ta steget. Du kommer inte att ångra dig!

Det här är Ella

Namn: Ella Evandin

Ålder: 17 år

Familj: Mamma, pappa, storebror

Bor i: Solna

Program och årskurs: Årskurs 2 på Commerce Program (Försäljnings- och serviceprogrammet)

Gör om 10 år: Bor och jobbar utomlands som mäklare och har eget företag inom skönhetsbranschen. Jag kanske även håller på att bilda familj.

Intressen: Gymma, resa, djur

Bästa tips till alla som ska välja gymnasium: Välj det du själv vill och tycker är roligt, oavsett vad dina kompisar väljer eller vad din familj tycker. Att välja till högskolebehörighet om du går ett yrkesförberedande program är smart, så är alla vägar öppna för framtiden!

Är du sugen på att gå samma väg som Ella? Sök till Thoren Business School här!