TBS-duon hjälper företag nå nya höjder

Thoren Business School-eleverna Tom Wilson och Oskar Holmsten blev nyligen uttagna i Carepa Junior Management Board. Nu ska de agera bollplank till en ledningsgrupp och hjälpa företaget nå nya höjder.

Carepa är ett skånskt företag som arbetar med förbrukningsmaterial. I sortimentet finns allt från arbetskläder till hygien- och städartiklar till inredning.

Företaget satsar högt och har som mål att dubbla sin omsättning till år 2025. För att lyckas med detta har de skapat Carepa Junior Management Board som har plats för fem studerande med brinnande intresse för företagande. Studenterna agerar bollplank till företagets ledningsgrupp, och syftet är att få till ett dubbelriktat mentorskap så att samtliga inblandade tar hjälp av och utvecklar varandra.

Nyligen blev Thoren Business School Helsingborg-eleverna Tom Wilson och Oskar Holmsten uttagna och knep därmed två av de fem platserna i gruppen.

Varför är ni med i Carepa Junior Management Board?

– Först kom det en kille till skolan och hade en presentation, som vi senare fick kontakt med. Sedan såg vi att han var med i Carepa Junior Management Board under 2021, och efter att vi sett ett inlägg om det på LinkedIn bestämde vi oss för att ansöka. Vi är väldigt engagerade i att komma ut i arbetslivet så vi tänkte ”varför inte?”.

Vad är det roligaste med att vara med i ett företag?

– Såklart att få träffa alla olika människor, men också lärdomen om att verkligen få ta del av ett företag. De har en otrolig företagskultur, man får lära sig så mycket av att vara med i näringslivet och själv få se hur allting fungerar.

– Det roliga är även att alla har olika positioner i företaget och man får ta del av alla i företagets arbetsområden. Så man får lära sig allt från sälj och kundbemötande till logistik och inköp.

Hur känns det att vara med i ett företag samtidigt som ni går i gymnasiet?

– Ibland kan det så klart vara svårt med tiderna – förra veckan fick vi vara med en säljare hos en kund men med hjälp av lite planering får vi ihop det väldigt bra! Det tar upp mer tid, det gör det, men man får anpassa sig till situationen och vad man har för arbete – både i skolan och på jobbet. Vi älskar det!

Hur tror ni att man lyckas bäst i karriären?

– Först behöver man såklart hitta något man har en passion för, annars kommer det inte att gå. Du behöver ta det där steget, höra av dig till folk och få något att hända. Allting är ju en process, det är inte bara att ta ett stort steg och så är du inne i ett företag. Man behöver ta det i små steg. Carepa visar oss även detta – hur turbulent företagande verkligen kan vara. Ett steg bak och två steg fram.

Utöver deras medverkan i Carepa Junior Management Board är Tom och Oskar två riktiga superentreprenörer, något du kan läsa mer om här.

Med hållbara konstinnovationer och en smart tjänst för akademisk framgång belönas elever från Thoren Business School med nya biljetter till SM i Ung Företagsamhet.