Bäst i skolsverige på ungt företagande: från elever till pitchmästare

Affärsgymnasiet tar täten i Skåne. Eleverna Ellinor Nilsson och Cajsa Hallin vinner Alumninästet för deras Empty Bottle UF och skickliga pitchteknik. Att bemästra presentationer är en viktig del i skolans arbete för att forma framtidens entreprenörer.

Det här är en del i artikelserien om arbetet och människorna bakom ett av Sveriges bästa gymnasium inom entreprenörskap.

UF-konkurrensen är hård i Skåne, med flertalet gymnasier som tampas om de eftertraktade priserna. Men ännu en gång sticker Affärsgymnasiet Helsingborg ut.

Eleverna Ellinor Nilsson och Cajsa Hallin tog med sitt Empty Bottle UF förstaplatsen i det skånska Alumninästet.

Alumninästet är en tävling för hela Skåne där juryn väljer ut det företag med mest välutvecklad affärsidé och presentation.

I nästa steg på tävlingstrappan, då företag från hela södra Sverige gjorde upp, kammade eleverna hem en andraplats.

– Det är en fantastisk känsla att se elevernas prestationer, säger ekonomiläraren Henrik Gunnarsson.

Empty Bottle UF tillverkar unika serveringsfat av gamla vinflaskor. De har en imponerande omsättning på cirka 30 000 kronor.

Men affärsidén och framgångarna är alltså inte det enda som har bedömts. För att placera sig högt i tävlingarna har det även krävts en professionell pitch av företaget.

– I det verkliga livet har företag ofta väldigt ont om tid att förmedla fördelarna med sin produkt. Det gäller att vara professionell och förtroendeingivande – och fokusera på de viktigaste komponenterna. Att kunna pitcha är även något som eleverna har med sig hela livet, till exempel vid anställningsintervjuer, produktpresentationer och andra sociala sammanhang, säger Gunnarsson.

Och detta är något som skolan fokuserar mycket på i samband med UF-arbetet.

Speciellt eget draknäste

De börjar öva på presentationer redan i september då alla skolans 51 företag tävlar mot varandra i Dragons Den.

Det är ett eget draknäste med en egen jury. Det markerar starten på elevernas resa mot att bli riktigt vass på presentationsteknik, och under dagen är många av dem försiktiga och nervösa.

Därför är det extra glädjande som lärare att få följa med i processen och se en tydlig utveckling; att bara några månader senare stå sida vid sida med vinnarna för hela Skåne.

– Det gör mig både rörd och stolt, säger Henrik.

Att lita på processen

Henrik lyfter fram vikten av övning och förklarar att det krävs självförtroende för att våga och orka fortsätta med hårda arbetet. Därför är just självförtroende något som han och skolans övriga lärare försöker förmedla till eleverna.

Empty Bottle UF
Elever: Ellinor Nilsson och Cajsa Hallin
Ålder: 18 år
Program: Ekonomi
Årskurs: 2

Henrik Gunnarsson
Ålder: 41 år
Undervisar i: ekonomi och entreprenörskap
Bästa med att vara lärare: “Att se eleverna växa och lyckas med det de har jobbat hårt för.”
Bästa tips till elever: “Tro på er själva och ge inte ge upp vid motgångar. Alla har motgångar men det är inte alla som lyckas vända motgång till medgång.”

Thea Sjöholm brinner för service och kundmöten. Hennes stora engagemang resulterade i vinst i kategorin butikssälj på Yrkes-SM i Karlstad. Nu stundar studenten och nya utmaningar.